استقبال عضو جامعه روحانیت مبارز از پیشنهاد هاشمی: زمان مناسبی برای بیان ناگفته‌های زندگی امام است

۲۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۰:۲۸ کد : ۲۲۸۰ از دیگر رسانه‌ها
نفیسه زارع‌کهن: «با بازگشایی مخزن اسناد محرمانه بنیان تدوین تاریخ اصیل انقلاب را پی ریزی کنید.» این توصیه‌ای بود که بیشتر از یک هفته پیش «هاشمی رفسنجانی» در دیدار با مسوولان موسسه حفظ و نشر آثار امام(ره) به آن‌ها کرد. این توصیه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اگرچه در‌‌ همان روز‌ها از سوی برخی سایت‌ها مورد اعتراض قرار گرفت اما واکنش اصلی را روز پیش خبرگزاری فارس، به نقل از «مهدی طائب» رییس شورای قرارگاه راهبردی عمار منتشر کرد. وی در سخنان خود اظهار کرده است: «حکم "عقل" عمل نکردن به توصیه‌های اخیر هاشمی است.» به گفته طائب اینکه آقای هاشمی از بیان این مطالب چه هدفی را دنبال می‌کند مشخص نیست و ما هم نمی‌خواهیم سخنان وی را رمزگشایی کنیم.

 

رییس قرارگاه عمار، در توضیح دلیل مخالفتش با پیشنهاد هاشمی گفته است: «اگر در تاریخ انقلاب به هر دلیلی برخی مسایل محرمانه باقی مانده حتما دو دلیل داشته است؛ دلیل اول آن این است که اگر این اسناد رمزگشایی شود ممکن است چهره برخی افراد برای مردم تغییر کند و مساله دیگر آن نیز دستیابی دشمن به سلسله اطلاعاتی است که می‌تواند از ما به دست آورده و ضربه بزند.» وی سپس با بیان اینکه هاشمی حتی در زمان دولت هشت ساله‌اش به برخی بولتن‌های خبری که اخبار محرمانه پخش می‌کردند اظهار ناراحتی کرده بود، یادآور شده است: «او در مصاحبه با کیهان اظهار کرد که از برخی مطالب روزنامه‌ها ناراحت می‌شود.» با این حال اگرچه طائب با این مساله مخالفت کرده است، اما سیدرضا اکرمی، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز با این پیشنهاد هاشمی موافق است. او در گفت‌وگوی کوتاه تلفنی‌اش با شرق این کار را برای شناخته شدن ایده‌ها و افکار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مفید فایده می‌داند.

 

***

 

‌چندی پیش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای موسسه حفظ و نشر آثار امام (ره) به آن‌ها توصیه کرد مخزن اسناد محرمانه را بگشایند. نظر شما درباره این پیشنهاد چیست؟

 

بی‌شک زندگی امامی که پرچم‌دار و معمار و موسس نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است برای تاریخ ما ارزشمند و مهم است و تاریخ از دیدن چنین شخصیتی به خود می‌بالد. به باور من با گذشت ۲۳ سال از ارتحال آن معمار اگر نکاتی در زندگی امام هست که تا به حال پخش نشده و مصلحت بر عدم انتشار آن بوده است در این مقطع انقلاب وضعیت مناسبی است که ناگفته‌ها گفته شود و زمان مناسبی برای بیان ناگفته‌هاست. در دنیا هم مرسوم است که برخی مطالب محرمانه بعد از ۱۰ یا ۲۰ سال به اطلاع عموم رسانده می‌شود و به باور من این پیشنهاد آقای هاشمی پیشنهاد معقول و مطلوبی است.

 

 

به باور شما این اقدام چه نتایجی در بر خواهد داشت؟

 

امام برای ما بسیار ارزشمند بوده و خواهد بود و تصمیمات ارزشمندی که در مقاطع طولانی چه قبل از انقلاب و چه بعد از پیروزی انقلاب گرفته‌اند باید به اطلاع همه رسانده شود. امام صحنه‌های مهمی را در زندگی خود گذراندند و ما می‌بینیم که گاهی در برابر برخی مسایل سکوت می‌کنند و گاهی مثل آتشفشان برآشفته می‌شوند و اگر آن راز و رمز را بدانیم برای ما ارزشمند است.

 

 

برخی اما، با این پیشنهاد مخالفت کرده و اعلام کرده‌اند که عقلای نظام این پیشنهاد را نخواهند پذیرفت؟

 

به هر حال در جامعه ما آزادی بیان وجود دارد و بعضی ممکن است چنین پیشنهادی را نپسندند. ولی به باور من اگر ناگفته‌ها و کم گفته‌هایی از زندگی ارزشمند امام هست به نفع ملت ما و تاریخ ماست که همه از آن مطلع شوند.

 

 

ولی با این وجود استدلال می‌کنند انتشار این مسایل باعث می‌شود چهره برخی افراد برای مردم تغییر کند؟

 

بعید می‌دانم. امام با کسی تعارف نداشت. ایشان بنده خدایی بود که برای خدا کار می‌کرد چه آن زمانی که مطالبی را خیلی ساده می‌گفتند و چه مطالبی که برای احدی نگفته‌اند و با خود به دنیای دیگر بردند. به هر حال برای ما ارزشمند است و بعید است مطالبی باشد که مثلا از زبان امام بازگو شود و مشکل‌ساز باشد و باعث چنین رخدادی شود. همان‌طور که گفتم من انتشار این مسایل و تصمیمات امام را برای تاریخ و مردم مفید فایده می‌دانم.

 

 

منبع: روزنامه شرق

کلید واژه ها: رضا اکرمی امام خمینی


نظر شما :