سیدحسن خمینی: کسانی که به مطهری طعنه می‌زدند مسلمان و خودی بودند/ باکری تنها بود

۲۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۰۱:۰۳ کد : ۲۲۷۵ از دیگر رسانه‌ها
یادگار امام گفت: از اول تا آخر عمر، محترمانه زندگی کردن کار سختی نیست، مهم این است که انسان حرف حق بگوید حتی اگر به ضررش تمام شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی که در همایش دانشجویی تجلیل از برادران شهید باکری و شهدای دانشگاه تبریز سخن می‌گفت، با تشریح سخنان امام علی (ع) درباره صفات متقین اظهار داشت: امیرالمومنین (ع) می‌فرماید مومن کسی است که «لا یضیع ما استحفظ» باشد. یعنی از دیدگاه علی (ع)، یکی از مهم‌ترین اوصاف متقین این است که آنچه را که باید حفاظت شود، ضایع نمی‌کنند. همچنین متقین کسانی هستند بر کسی که علاقمند نیست ظلم نمی‌کنند و به سبب کسی که او را دوست دارند گناه نمی‌کنند و به حق اعتراف می‌کنند قبل از آنکه شاهدی برای آن آمده باشد. بسیاری تنها زمانی به حقیقت تن می‌دهند که پرده از آن برافتاده است.

 

سیدحسن خمینی با بیان اینکه مقام شهدا از جمله مواردی است که باید به خوبی از آن محافظت شود، گفت: شهدا در طول انقلاب به بهترین نحو از آرمان‌های خود حفاظت کردند. برخی برای این حفاظت، جان خود، برخی مال خود و برخی آبروی خود را گذاشته‌اند. وی ادامه داد: در دنیا انسان‌ها می‌آیند و می‌روند و بعضا فراموش می‌شوند. اما وظیفه ما برای متقی شدن و گام نهادن در مسیر علی (ع) این است که تلاش کنیم آنچه باید محافظت شود، هدر نرود.

 

سیدحسن خمینی با بیان اینکه گاهی ممکن است برای محافظت از آنچه باید حفظ شود، بهای زیادی پرداخت کرد، گفت: گاهی ممکن است آبرو و وجهه ملی آدم نیز از بین برود. البته آبرو و وجهه ملی چیزی است که باید در همین دنیا برای ملت صرف شود. از اول تا آخر عمر، محترمانه زندگی کردن کار سختی نیست، مهم این است که انسان حرف حق بگوید حتی اگر به ضررش تمام شود. ایستادن بر حق گرچه احترام همیشگی دارد اما ممکن است دشنام و سختی در پی داشته باشد. مگر می‌شود کسی بر حق پافشاری کند و ضرری ظاهری و زود گذر بر او عارض نشود.

 

وی ادامه داد: در دوران انقلاب و جنگ، انسان‌های زیادی پرپر شدند اما بر عقیده خود ایستادند. اما در مقابل انسان‌هایی هم بودند که وجهه ملی خوبی داشتند، صاحب کلاس، مسند و کرسی و... بودند آدم‌های خوبی هم بودند، اما هزینه نمی‌دادند.

 

یادگار امام با بیان اینکه شهید مطهری از جمله افرادی بود که برای حفاظت از آنچه باید حفظ می‌شد، تا پای جان ایستاد، گفت: مطهری بسیار مورد طعن قرار می‌گرفت اتفاقا کسانی که او را طعنه می‌زدند مسلمان و خودی بودند. اما مطهری، همچنان بر مرام و اندیشه خود باقی ماند.

 

سیدحسن خمینی شهید باکری را از دیگر نمونه‌های ایستادگی بر سر آنچه باید حفاظت شود، عنوان کرد و اظهار داشت: باکری تنها بود، با دشنام‌ها و طعنه‌های زیادی مواجه بود اما او همواره بر عقیده خود ایستاد. یادگار امام به نقش امام در پایداری شهدا اشاره کرد و گفت: جمعی به دور شمع وجودی انسانی حلقه زدند که با کمک او جامعه‌ای مرده را زنده کردند و ساختند.

 

سیدحسن خمینی در ادامه به دیدگاه امام درباره متحجرین دینی اشاره کرد و گفت: امام از خون دلی سخن می‌گفت که آن روز‌ها از متحجرین می‌خورد. این گفته حقایقی از تاریخ مبارزه ایشان بود و هرگز در مقام مجادله نبود. امام گفتند ما از‌‌ همان ابتدای کار باید تکلیف خودمان را با این قشر مشخص کنیم و الا گرفتار خواهیم شد.

 

یادگار امام ادامه داد: اینکه در طول تاریخ، اندیشه اسلامی حفظ شده است به این دلیل است که در هر زمانه‌ای انسان بزرگی بلند شده و از این میراث به خوبی حفاظت کرده است.

 

سیدحسن خمینی در پایان با تاکید بر حفظ نام و شأن شهدا گفت: شهید یکی از نمونه‌های روشن این نکته است که در جامعه ما بر حق ایستادگی کرده است. شهدا عزیز‌ترین سرمایه خود را که جانشان بود و برخی علاوه بر آن آبرویشان را، فدا کردند. اگر شهیدان نبودند، آنچه امروز در میان ما هست، نبود. کار شهدا تمام شده اما کار ما تازه آغاز شده است. باید از آنان درس بگیریم و بزرگترین درسی که می‌توان گرفت این است که آنچه برای حفاظت به ما داده شده، ضایع نکنیم که این از بزرگترین اوصاف متقین است.

 

 در این مراسم که با حضور خانواده شهید باکری و خانواده شهدای دانشگاه تبریز و جمعی از سرداران دفاع مقدس از جمله سردار علایی، سردار شمخانی و سردار مولوی جانشین شهید باکری در لشکر عاشورا و همچنین دکتر علی مطهری در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی از ۹ خانواده که بعضا ۳ شهید تقدیم اسلام کرده‌اند، تجلیل کرد.

کلید واژه ها: سید حسن خمینی آیت الله مطهری باکری


نظر شما :