درخواست غرامت گروگان‌های آمریکایی از ایران رد شد

۱۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۳ کد : ۲۲۴۴ از دیگر رسانه‌ها
دیوان عالی آمریکا درخواست گروگان‌های آمریکایی را برای احیاء پرونده شکایتشان جهت دریافت غرامت از ایران، رد کرد. حدود ۱۰۰ نفر که گروگان‌های آمریکایی سه دهه پیش در ایران و برخی بازماندگانشان را شامل می‌شوند از دیوان عالی آمریکا خواسته بودند اجازه دهد پرونده شکایت آنان برای دریافت غرامت از دولت ایران بار دیگر به جریان افتد.

 

به گزارش بی بی سی، این عده در شکایتی که حدود ده سال پیش در یک دادگاه بدوی مطرح کردند خواستار دریافت بالغ بر شش میلیارد دلار غرامت از ایران شده بودند اما دادگاه بدوی این درخواست را رد کرد. براساس شکایت اولیه، هر یک از گروگان‌های سابق مبلغ ۱۰ هزار دلار به ازای هر روز که در دست گروگانگیر‌ها بود دریافت می‌کرد. این دادگاه در سال ۲۰۰۲ میلادی بنا به درخواست وزارت امور خارجه آمریکا، از دریافت غرامت این آمریکایی‌ها از ایران جلوگیری کرده بود.

 

براساس رای دادگاه، پیمان‌نامه موسوم به بیانیه‌های الجزیره که بین ایران و آمریکا به امضا رسید و به آزادی گروگان‌ها منجر شد، دولت و یا شهروندان آمریکا مجاز نیستند با رای محاکم آمریکایی خواستار غرامت از ایران شوند. شاکیان قصد داشتند غرامت مورد نظر را از دارایی‌های مسدود شده ایران در آمریکا دریافت کنند.

 

وکیل آن‌ها می‌گوید قبل از سقوط شاه در ایران، مقادیری از پول ایران نزد بانک‌های آمریکایی سپرده شده بود که در زمان ریاست جمهوری جیمی کار‌تر مسدود شده و همچنان در بانک‌های آمریکا موجود است. طبق یکی از مفاد پیمان‌نامه الجزایر که با وساطت الجزایر بین ایران و آمریکا امضا شد، رسیدگی به شکایت دو طرف از جمله در ارتباط با گروگانگیری کارمندان سفارت ایالات متحده در تهران تنها در صلاحیت دادگاه بین‌المللی ویژه بررسی دعاوی دو کشور است. دیوان عالی آمریکا طبق رویه متعارف خود، در رای روز سه شنبه دلیلی برای رد شکایت گروگان‌های سابق اعلام نکرد.

 

دیوید رنگلینگ، یکی از شاکیان، به روزنامه نیویورک تایمز گفته است زمانی که در ایران «زیر دست و پای گروگانگیران» گرفتار بود، فکر نمی‌کرد روزی دولت خودش در دادگاه از دریافت غرامت او جلوگیری کند. او گفته است بعد از ۱۲ سال درگیری با قانون، نتیجه روز سه شنبه برایش غیر منتظره نبود.

 

۵۲ آمریکایی در ایران در سال ۱۳۵۸ در سفارت آمریکا برای بیش از چهارصد روز توسط دانشجویان ایرانی گروگان گرفته شدند. این گروگانگیری به قطع روابط آمریکا و ایران و پیچیدگی‌هایی در این روابط منجر شد که هنوز هم ادامه دارد.

کلید واژه ها: گروگان های آمریکایی سفارت آمریکا


نظر شما :