کشف تمدن هخامنشی در خراسان شمالی/ تپه‌ای که از ۳۵۰۰ سال تاریخ حکایت می‌کند

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۰:۳۳ کد : ۲۱۹۷ از دیگر رسانه‌ها
کشف تمدن هخامنشی در خراسان شمالی/ تپه‌ای که از ۳۵۰۰ سال تاریخ حکایت می‌کند
علی خادمی: یک هفته پیش بود که سرانجام کاوش‌های باستانی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی به بار نشست و تمدن کهن هخامنشی در محل تپه‌های باستانی ریوی سر از خاک برآورد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، از یک طرف کشف این تمدن کهن سبب بازگویی اسرار نهفته‌ای از تاریخ کهن پارسی شده و از سوی دیگر نیز این تمدن کهن باعث تکمیل حلقه‌های باستانی ایران زمین خواهد شد، حلقه‌هایی که پیش از این در قسمت شرق فلات ایران مغفول و مفقود مانده بودند.

 

 

تمدن کهنی که سر از خاک برآورد

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی مساحت شهر باستانی ریوی را به انضمام حواشی آن در حدود ۱۱۰ هکتار بیان کرد. علی کاظمی بیان کرد: این شهر در محوطه باستانی تپه‌های ریوی در سه کیلومتری غرب شهر آشخانه، یک کیلومتری غرب روستای نجف و ۵۰۰ متری شمال روستای قره مصلی واقع شده است.

 

وی افزود: باستانی بودن این محوطه از دیرباز مورد توجه مردم و مسئولان بوده و به همین علت نیز تپه‌های باستانی ریوی در سال ۱۳۴۶ با شماره ۷۲۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

 

کاظمی اظهار داشت: در پی اجرای عملیات لایه‌نگاری و تعیین عرصه و حریم این تپه‌ها و کشف این شهر باستانی مشخص شد که این محوطه از عصر آهن، یعنی ۳ هزار و ۵۰۰ سال قبل تا دوران اسلامی میانه، یعنی ۸۰۰ سال پیش همواره محل سکونت گذشتگان ما بوده است. این مسئول تصریح کرد: تاکنون از این شهر باستانی سفالینه‌ها، باروی قلعه دفاعی، خمره‌های ذخیره آذوقه، سرپیکان‌های مفرغی و مهره‌های مفرغی کشف شده است. وی افزود: آثار بدست آمده و علائم موجود نشانگر این موضوع است که در دوره‌های هخامنشیان و اشکانیان قسمت اعظم محوطه باستانی «ریوی» سکونت‌گاه بوده است.

  

علی کاظمی اضافه کرد: در تاریخ مذکور، شهر «ریوی» دارای قلعه دفاعی به مساحت ۳ هزار و ۳۴۶ مترمربع و با دیوارهایی به ارتفاع ۷ متر بوده است. وی تصریح کرد: شهر تاریخی «ریوی» تنها محوطه شناسایی شده از دوران هخامنشی در منطقه شمال خراسان بوده و ادامه مطالعات باستان‌شناسی نیز زمینه را برای شناخت بیشتر این شهر تاریخی و ایجاد بسترهای مناسب صنعت گردشگری در خراسان شمالی فراهم می‌کند.

 

 

کاسه و کوزه‌هایی که بر سر تاریخ شکسته است

 

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به آثار کشف شده در این شهر تاریخی گفت: کوزه‌های سفالی بزرگ، خمره‌های نگهداری آذوقه، سرپیکان‌های مفرغی، مهره‌های مفرغی و... نشان دهنده تاریخ تمدن کهنی است که نیازمند شناسایی و معرفی است. علی اکبر وحدتی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بی‌شک معرفی تاریخ باستانی ریوی از طریق تکمیل زیرساخت‌های لازم از جمله سایت موزه، سبب رونق گردشگری در این خطه از ایران اسلامی خواهد شد. وی اظهار داشت: ایجاد سایت موزه در شهر تاریخی «ریوی» بستگی به غنای آثار غیرمنقول آن دارد.

 

این مسئول اضافه کرد: آثار غیرمنقول به آن دسته از آثار تاریخی اطلاق می‌شود که قابلیت حمل و جابجایی به موزه را نداشته باشند.

 

وحدتی با بیان اینکه تاکنون دیوار قلعه تدافعی، باروی قلعه، سفالینه‌های کهن، خمره‌های ذخیره آذوقه، سرپیکان‌های مفرقی و مهره‌های مفرغی در این شهر تاریخی کشف شده است، افزود: آثاری چون دیوار تدافعی قلعه این شهر در زمره آثار غیرمنقول محسوب می‌شوند.

 

وی در مورد آثار منقول این شهر تاریخی اظهار داشت: علاوه بر سرپیکان‌ها و مهره‌های مفرغی کشف شده در این شهر، کاوش‌های بیشتر باستانی ذخیره‌های تمدنی دیگری را نیز آشکار خواهد کرد. این مسئول تصریح کرد: با اکتشافاتی که تاکنون حاصل شده به نظر می‌رسد این محوطه ظرفیت تبدیل به یک سایت موزه تاریخی را داشته باشد.

 

 

تیشه به ریشه تمدن!

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اکنون ۳ کوره آجرپزی در محوطه این اثر تاریخی فعالیت دارند که به علت خاکبرداری تاکنون باعث تخریب بیش از ۳۰ درصد از فضای این محوطه شده‌اند. علی کاظمی کشت و زرع بر روی اراضی حریم شهر تاریخی کشف شده را از دیگر تهدیدات این اثر عنوان کرد.

 

وی گفت: مقرر شده از این به بعد هرگونه خاکبرداری توسط کوره‌های مذکور با هماهنگی این نهاد و از مکان‌های مشخصی که کار‌شناسان میراث فرهنگی تعیین کرده‌اند صورت گیرد. این مسئول اضافه کرد: همچنین تحت هیچ شرایطی به صنایعی که امکان هرگونه تهدیدی را برای محوطه مذکور داشته باشند مجوز جدید داده نمی‌شود.

 

وی تصریح کرد: فعالیت اراضی کشاورزی در حریم این شهر نیز ساماندهی شده و از کاشت نباتاتی که دارای ریشه‌های عمیق بوده و امکان آسیب رسانی به بافت‌های زیرین را دارند جلوگیری می‌شود.

 

 

تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم

 

عادت دیرینه ایرانیان فخر و مباهات به داشته‌های غنی ایرانی اسلامی این کهن بوم و بر است، اکنون دیگر بار تمدنی کهن سر از خاک برآورده و آفتاب شکوه و عظمت خود را از مشرق خراسان شمالی به جهانیان تابانده است. بی‌شک بر همه مردم و مسئولین فرض است که با حداکثر توان خود در حفاظت و معرفی این میراث گران‌بها، اندیشه و فعالیتی جهادگونه داشته باشند. 

کلید واژه ها: هخامنشیان


نظر شما :