تنها ۳ درصد از ایرانیان از زادگاه فردوسی اطلاع دارند

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۷ کد : ۲۱۷۰ از دیگر رسانه‌ها
بنیانگذار بنیاد ملی فردوسی گفت: طبق آمار سه درصد ایرانیان از زادگاه فردوسی اطلاع دارند و این یک سرشکستگی است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدحسین طوسی‌وند پیش از ظهر امروز در هفتمین کنگره بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در محل فرهنگسرای فردوسی مشهد گفت: در تمام کشور‌ها و تمدن‌های جهان، شاعران ملی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و به آنان توجه ویژه‌ای می‌شود، اما در ایران عده کمی از مردم حتی از مکان زادگاه فردوسی باخبرند. طوسی‌وند افزود: طبق آمار سه درصد ایرانیان از زادگاه فردوسی اطلاع دارند.

 

رییس بنیاد فردوسی با اشاره به اینکه ۱۵ سال از تشویق و توصیه مقام معظم رهبری در ارتباط با احیای پروژه فرهنگی و تاریخی توس می‌گذرد، گفت: توصیه معظم‌له برای بازسازی این بنا هنوز تحقق نیافته و اعتبارات اختصاص یافته برای این پروژه به طور جدی هزینه نشده است. طوسی‌وند اظهار کرد: دلیل برگزاری این هفت کنگره با نام «پاژ»، احیای زادگاه فردوسی و سرلوحه زندگی قرار دادن این اسطوره تاریخی در بین مردم است. وی تاکید کرد: در حال حاضر زادگاه فردوسی تبدیل به ویرانه‌ای شده که سبب تاسف است و ما به عنوان یک نهاد مردمی می‌توانیم به مسوولان دولتی در این زمینه فقط یادآور و متذکر شویم.

 

بنیانگذار بنیاد فردوسی گفت: کشور آمریکا حتی با استفاده از موش و گربه برای خود فرهنگ و تاریخ تولید می‌کنند؛ چرا ما ایرانیان با وجود فرهنگ و تاریخی غنی از اسطوره‌های تاریخی مانند فردوسی استفاده نکنیم.

 

طوسی‌‌وند برگزاری دو نمایشگاه تابلوهای هنری، زورخانه‌ای شامل ۲۸ تابلوی نقاشی در نگارخانه فرهنگ ایران در پاریس و نمایشگاه تابلوهای خوشنویسی از آموزه‌های اخلاقی شاهنامه را به عنوان فعالیت‌های ثمر بخش دو ماه اخیر این بنیاد در سال جاری دانست که مورد استقبال بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرار گرفت. وی افزود: پژوهش‌هایی در ارتباط با فردوسی انجام شده که به صورت کتاب تالیف یافته است؛ متون شرقی شیوه‌های غربی، رازهای شاهنامه و پژوهش درباره فردوسی که در دو سال اخیر و با هدف آگاهی بخشیدن به فرهنگ به چاپ رسیده است.

 

هفتمین کنگره بزرگداشت فردوسی با سخنرانی جلال خالقی، استاد دانشگاه هامبورگ آلمان با موضوع آنچه می‌توان از فردوسی آموخت، میرجلالالدین کزازی، چهره ماندگار ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع فرهنگ و هنر در شاهنامه، شاه منصور خواجه‌اف، کار‌شناس فرهنگی تاجیکستان با موضوع فردوسی و ادیب تاجیکی الغ‌زاده و شهین سراج، رییس بنیاد ملک‌الشعرای بهار در پاریس با موضوع تلمیحات شاهنامه‌ای در دیوان ملک‌الشعرای بهار در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

کلید واژه ها: فردوسی


نظر شما :