کمیتۀ پیگیری خانه‌های تاریخی تهران تشکیل شد

۳۰ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۹:۲۶ کد : ۲۰۷۳ از دیگر رسانه‌ها
دبیر کمیتۀ پیگیری خانه‌های تاریخی تهران با محوریت خانه - باغ امین‌السلطان (اتحادیه) از تشکیل این کمیته با هدف پیگیری وضعیت نامناسب برخی خانه‌های تاریخی پایتخت از جمله خانه ـ باغ امین‌السلطان خبر داد.

 

سجاد عسگری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، بیان کرد: کمیتۀ پیگیری خانه‌های تاریخی تهران با محوریت خانه - باغ امین‌السلطان توسط تعدادی از سازمان‌های مردم‌نهاد، فعالان میراث فرهنگی و خبرنگاران حوزۀ میراث فرهنگی تهران کار خود را در این زمینه آغاز کرد.

 

او هدف از تشکیل این کمیته را پیگیری وضعیت نامناسب برخی خانه‌های تاریخی شهر تهران دانست و گفت: بنا به گفتۀ بسیاری از کار‌شناسان میراث فرهنگی، مدیران شهرسازی و سازمان‌های مردم‌نهاد، خانه - باغ امین‌السلطان هویت تهران قدیم و قلب تپندۀ محله‌های لاله‌زار و فردوسی محسوب می‌شود و از سویی مهم‌ترین و تنها باغ باقی‌مانده از باغ‌های ایرانی در دورۀ فتحعلی‌شاه است.

 

وی با اشاره به قرار گرفتن بلند‌ترین و سالم‌ترین بادگیر تهران در این خانه - باغ، ادامه داد: قطعا تخریب این بنا، به میراث شهر تهران صدمۀ بزرگی می‌زند و رویۀ بدی را ایجاد می‌کند که مالکان خانه‌های تاریخی در سراسر کشور با خارج کردن بناهای خود از فهرست آثار ملی، آن‌ها را تخریب کنند. با این شرایط، در ۱۰ سال آینده هیچ بنای تاریخی در شهر تهران نخواهد بود.

 

او افزود: این کمیته به نمایندگی از همۀ NGOهای سراسر کشور و فعالان میراث فرهنگی تشکیل شده است تا از هویت پایتخت دفاع کند و از تخریب احتمالی این بنا و دیگر بناهای تاریخی با حمایت از نهادهای خصوصی و دولتی از آن‌ها حفظ و حمایت کند و در صورت نیاز، آن‌ها را احیا کند.

 

خانه - باغ امین‌السلطان یکی از بناهای شاخص شهر تهران است که سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد، اما متأسفانه این خانه سال گذشته بنا به درخواست خاندان اتحادیه و با رأی دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی خارج شد. در این بنا بخش‌هایی از شش کاخ فتحعلی‌شاه در باغ لاله‌زار وجود دارد و در واقع، به نوعی این بنا به دوره‌های ناصرالدین‌ شاه، مظفرالدین شاه و محمدعلی شاه متعلق است که اتفاق‌های مهمی مانند واگذاری خرید تنباکو به شرکت تالبوت و لغو آن، امتیاز دارسی و فرمان مشروطیت در آن رخ داده است.

کلید واژه ها: خانه های تاریخی خانه امین السلطان


نظر شما :