هاشمی: اگر حرف‌هایم درباره رابطه با آمریکا ایراد داشت امام پاسخ می‌داد

۱۷ فروردین ۱۳۹۱ | ۰۲:۵۱ کد : ۲۰۲۲ از دیگر رسانه‌ها
عضو فراکسیون اقلیت با اشاره به دیدار فراکسیون متبوعش با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: در این دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به اعضای فراکسیون اقلیت گفت که اگر بحث‌هایم در مورد رابطه با آمریکا در آن نامه مورد ایراد بود، حتما حضرت امام در‌‌ همان زمان پاسخ من را می‌دادند.

 

فاضل موسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به دیدار اعضای فراکسیون اقلیت مجلس با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: در این جلسه مباحث مختلفی در مورد مسائل کشور مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: در این جلسه یکی از حاضران در خصوص صحبت‌های اخیر هاشمی رفسنجانی در مورد رابطه با آمریکا سوال کرد که وی در پاسخ گفت که در زمان حیات حضرت امام خمینی (ره) نامه‌ای به ایشان نوشتم که من در ۷ مورد به مهم‌ترین مسائل و مشکلات آن زمان اشاره کردم و از امام خواستم که به این مسائل رسیدگی کنند و مشکلات حل شوند چرا که اگر در حیات شما این مسائل حل نشود، اتفاقاتی را به بار می‌آورد.

 

عضو فراکسیون اقلیت مجلس با بیان اینکه هاشمی در این دیدار معتقد بود، حرف‌هایش در مورد رابطه با آمریکا چیز جدیدی نیست و من حدود ۲ ماه پیش با فصلنامه‌ای صحبت کردم که متأسفانه برخی در حال حاضر در مورد آن جنجال‌آفرینی کردند.

 

موسوی گفت: هاشمی در این دیدار تأکید داشت انتظار نداشتم واکنش‌ها به سخنانم در مورد رابطه با آمریکا در این حد باشد و جنجال‌آفرینی به بار بیاورد.

 

وی تصریح کرد: در این دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به اعضای فراکسیون اقلیت گفت که اگر بحث‌هایم در مورد رابطه با آمریکا در آن نامه مورد ایراد بود، حتما حضرت امام در‌‌ همان زمان پاسخ من را می‌دادند.

 

عضو فراکسیون اقلیت با بیان اینکه در این دیدار سخنی در خصوص انتخابات مجلس نهم مطرح نشد، گفت: محوریت این دیدار در مورد نامه هاشمی به امام خمینی (ره) بود که وی ۷ موضوعی که در نامه‌اش به امام آمده بود را در این دیدار تشریح کرد.

 

نماینده مردم خدابنده ادامه داد: هاشمی در مورد رابطه با آمریکا بحث را به صورت تشریحی باز کرد و گفت؛ «ایران مرکزیت یک فکر و اندیشه را در جهان اسلام دارد و در اطراف ایران کشورهای اسلامی زیادی وجود دارد، لذا باید با کشورهای اطراف مدارا داشته باشیم و به گونه‌ای نشود که رابطه‌مان با کشورهای اطراف در حداقل باشد.» وی تأکید کرد: هاشمی رفسنجانی در این دیدار معتقد بود رابطه خوب با همسایگان فشار‌ها به کشور را کمتر می‌کند.

 

موسوی با تأکید بر اینکه هاشمی از تحریم‌ها و فشارهای اخیر به کشورمان اظهار نگرانی بسیار زیادی داشت، گفت: وی معتقد بود اگر در مجموعه نظام تعامل خوبی در مورد روابط خارجی صورت گیرد می‌توان به آینده امیدوار بود.

 

عضو فراکسیون اقلیت مجلس موضوع تولید ملی را از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه عنوان کرد و افزود: هاشمی رفسنجانی اعتقاد داشت اگر در مجموعه نظام همکاری جدی صورت گیرد می‌توان تحقق تولید ملی و کار ایرانی را انتظار داشت و باید همه کمک کنند تا تولید ملی و اشتغال محقق شود. ایجاد اشتغال با سرمایه گذاری خارجی و ایجاد روابط مناسب با همسایگان محقق می‌شود.

 

گفتنی است حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در ستون یادداشت روز این روزنامه تحت عنوان «آقای هاشمی حاضرید که...؟!» درباره مواضع اخیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص رابطه با امریکا نوشت: «انصاف آن بود که آقای رفسنجانی در نقل ماجرای نامه خویش به پاسخ امام راحل (ره) نیز اشاره می‌کرد. چرا که اولاً؛ مذاکره و رابطه با آمریکا یکی از خطوط قرمز حضرت امام (ره) بود که بار‌ها بر آن تأکید ورزیده و علت اجتناب از مذاکره و رابطه با آمریکا را نیز به وضوح بیان کرده بودند و ثانیاً؛ حضرت امام (ره) به گواهی بینش و منش و آنچه از مواضع و بیانات ایشان در دسترس همگان است، هیچ ابهامی را بی‌پاسخ نمی‌گذاشتند مخصوصاً آنکه این ابهام درباره یکی از اصلی‌ترین خطوط قرمز تأکید شده از جانب حضرت ایشان بوده و از سوی کسی مطرح شده باشد که مسئولیت مهم و حساسی- رئیس مجلس، قائم مقام فرماندهی کل قوا و... - در نظام داشته است. بنابراین کمترین تردیدی نیست که امام راحل ما (ره) ابهام مطرح شده از جانب آقای هاشمی رفسنجانی را بی‌پاسخ نگذاشته‌اند و سؤال این است که چرا آقای رفسنجانی از پاسخ آن بزرگوار که به یقین و مانند همیشه، مستدل و منطقی بوده است طفره رفته و به آن اشاره‌ای نکرده است؟! آقای رفسنجانی با خاطره‌نویسی و تاریخ‌نگاری ناآشنا نیستند و سابقه شناخته شده‌ای در هر دو عرصه یاد شده دارند و تعجب‌آور است که هنوز نمی‌دانند «نیمه‌نویسی» بی‌اعتبار‌ترین نوع تاریخ‌نگاری و خاطره‌نویسی است و نشانه نگرانی نویسنده و مؤلف از بیان برخی واقعیت‌هاست! حالا باید پرسید که جناب رفسنجانی از آشکار شدن کدام واقعیت نگران بوده‌اند که پاسخ حضرت امام (ره) را سانسور کرده‌اند؟!»

کلید واژه ها: هاشمی رفسنجانی ایران و آمریکا حسین شریعتمداری


نظر شما :