آرشیو کتابخانه کندی بازگشایی شد

۲۴ دی ۱۳۸۹ | ۱۷:۰۰ کد : ۲۰۲ تاریخ جهان
آرشیو کتابخانه کندی بازگشایی شد
تاریخ ایرانی: آرشیو کتابخانه جان اف کندی، سی و پنجمین رییس‌ جمهور ایالات‌ متحده از امروز در بوستن بازگشایی شد.

 

به گزارش بی. بی. سی، این آرشیو دیجیتالی که شامل مجموعه عکس‌ها، قطعات بریده شده از کتاب‌ها، نوارهای ویدئویی و صوتی است، یکی از بزرگترین مجموعه اسنادی است که تاکنون از سوی آرشیو کتابخانه‌های 13 رییس‌جمهور ایالات‌ متحده به صورت آنلاین در اختیار بازدیدکنند‌گان قرار گرفته است.

 

از جمله مواردی که در مجموعه اسناد این آرشیو به آن اشاره شده است، تماس‌های تلفنی محرمانه‌ کندی است که در مورد بحران موشکی کوبا صورت گرفته است.

 

بخش دیگری از سندهای آرشیو متن نشست‌هایی است که رییس‌ جمهور ایالات متحده در آنها به مسائلی چون بحث ویتنام و حقوق مدنی پرداخته است.

 

در این آرشیو حتی مدارکی از زندگی شخصی جان اف کندی از جمله نامه‌ها و کارت‌هایی که در دوران دانشجویی برای مادرش ارسال کرده است، به چشم می خورد.

 

"جان پوت نام" مدیر کتابخانه کندی می‌گوید: این اسناد برخلاف دیگر کتابخانه‌ها بدون کوچکترین سانسور و یا انتخابی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. ما تمامی کاغذها، نوارهای صوتی و ویدئویی را بدون هیچ محدودیتی به صورت دیجیتالی در آرشیو کتابخانه قرار داده‌ایم.

 

مقامات رسمی کتابخانه کندی می‌گویند که در حال حاضر مجموعه‌ای 200 هزارتایی از اسناد این کتابخانه را در کنار 1500 قطعه عکس، 70 قطعه فیلم، 300 قطعه نوار صوتی و یک هزار و 245 مجموعه کاست ضبط شده از گفت‌وگوهای تلفنی و نشست‌ها و سخنرانی‌های رییس جمهور، در آرشیو خود قرار داده‌اند. به گفته مدیر کتابخانه کندی این اسناد تمامی آنچه که در آرشیو باز قرار خواهند گرفت، نخواهد بود و تنها بخشی از آن است.

 

کل مجموعه در نظر گرفته شده برای قرار گرفتن در آرشیو باز کتابخانه بیش از 48 میلیون صفحه سند،7 هزار ساعت نوار صوتی و 400 هزار قطعه عکس خواهد بود.

 

جان فیتز جرالد کندی، سی و پنجمین رییس جمهور ایالات متحده بود که از ۱۹۶۱ تا زمان به قتل رسیدنش در ۱۹۶۳ این سمت را برعهده داشت. او که عضوی از خانواده سیاسی و مشهور کندی بود به عنوان نمادی از لیبرالیسم آمریکایی مشهور است. کندی هنگام آغاز ریاست جمهوری ۴۳ سال داشت و از این رو جوان‌ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست.

 

از اتفاقات مهمی که در دوران ریاست جمهوری او افتاد می‌توان به تهاجم ناموفق به خلیج خوک‌ها، بحران موشکی کوبا، ساخته شدن دیوار برلین، آغاز مسابقه فضایی، اولین اتفاقات جنگ ویتنام و جنبش حقوق مدنی آمریکا اشاره کرد. کندی در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ به قتل رسید. این جوان‌ترین سن مرگ برای یک رئیس جمهور آمریکاست. قتل او یکی از اتفاقات مهم تاریخ آمریکا است، زیرا این قتل باعث مطرح شدن و به نوعی محبوبیت بیشتر او در آمریکا شد.

 

 

کلید واژه ها: کندی بحران موشکی کوبا


نظر شما :