آلمان در رتبه نخست مبارزه با جنایتکاران نازی

۲۴ دی ۱۳۸۹ | ۰۰:۵۷ کد : ۲۰۱ تاریخ جهان
آلمان در رتبه نخست مبارزه با جنایتکاران نازی

تاریخ ایرانی: آلمان رتبه نخست مرکز "سیمون ویسنتال" به خاطر پیگرد، جستجو و محاکمه جنایتکاران جنگی در دوران حکومت نازی‌ها در آلمان(آدولف هیتلر) را از آن خود کرد.

 

به گزارش دویچه وله، سازمان سیمون ویسنتال که از سوی یکی از قربانیان هولوکاست تاسیس شده است، از کشور آلمان به دلیل کسب رتبه نخست طرح تعقیب جنایتکاران جنگی حکومت آدولف هیتلر قدردانی کرد. ایالات ‌متحده نیز از کشورهای دیگری بود که در جدول آماری سازمان سیمون ویسنتال، در کنار آلمان قرار گرفت.

 

این سازمان در گزارش خود از فعالیت‌های آلمان در سال 2010 اعلام کرده‌ است که در حال حاضر برلین به خاطر تغییر سیاست‌هایش در دو مورد خاص و انجام بیش از یکصد مورد تحقیقات در زمینه عاملان اصلی جنایات در دوره حکومت هیتلر موفق به کسب رتبه نخست شده است. این سازمان افزوده است که در حال حاضر تاکنون دو کشور آلمان و ایالات ‌متحده موفق به کسب این رتبه شده‌اند. روزنامه دیلی تلگراف در گزارش خود با اشاره به این خبر یکی از دو موردی را که مرکز سیمون ویسنتال عامل ارتقا سیاست‌های آلمان در مبارزه با نازی‌ها می‌داند، اجازه تعقیب، پیگرد و بازجویی و محاکمه نازل‌ترین مقامات نازی‌ها، از جمله آنهایی که اصالت آلمانی ندارند، عنوان کرده است.

 

این سازمان همچنین در گزارش خود آورده است که آلمان در سال گذشته میلادی(2010-2009) بیش از 177 مورد تحقیقات در مورد جنایات جنگی در دوره نازی‌ها انجام داده است. این در حالی است تحقیقات انجام شده از سوی آلمانی‌ها در سال 2008 تنها 27 مورد اعلام شده بود.

 

در ادامه گزارش رسمی‌ سیمون ویسنتال آمده است که ایالات ‌متحده که سال‌ها بود آمار خوبی را از خود بر جای گذاشته بود، در این دوره فعالیت کمتری را در این زمینه نشان داده است. همچنین 9 کشور نیز در زمینه تلاش‌ها برای پیگرد جنایتکاران جنگی دوران هیتلر در رتبه مردود قرار گرفته‌اند.

 

در این آمار سوریه از جمله کشور‌هایی اعلام شده است که به طور کل اعتقادی به هولوکاست و اینگونه اقدامات و پیگیری‌ها ندارد. نروژ و سوئد نیز محدودیت‌های زیادی را در این زمینه اعمال کرده‌اند.

 

استرالیا، کانادا، استونی، مجارستان، لیتوانی و اوکراین از جمله کشورهایی اعلام شده‌اند که به هولوکاست اعتقاد داشته اما اقدامات چندان مثمرثمری را در این زمینه انجام نداده‌اند.

 

با این حال مقامات رسمی ‌سیمون ویسنتال می‌گویند که این رشد آماری در زمینه پیگیری جنایتکاران جنگی و عاملان حکومت نازی‌ها تنها منحصر به کشور آلمان نیست. بنا به اعلام مقامات این سازمان آمار در تمامی کشور‌ها رشد چشمگیری را داشته است.

 

سیمون ویسنتال از جمله سازمان‌هایی است که در سال 1977 در لس آنجلس تاسیس شد. نام این مرکز بر‌گرفته از نام یکی از معروف‌ترین مبارزان حکومت نازی‌ها است. ماموریت این سازمان حمایت از حقوق یهودیان، مبارزه با تروریسم و تبعیض است.

 

از 1941 تا انتهای 1945 نزدیک به 11 میلیون نفر بخصوص شش میلیون یهودی بر پایه نژاد، مذهب و ملیت در طی جنگ جهانی دوم بدست آلمان نازی و در اردوگاه‌های مرگ آلمان نازی به طور دسته جمعی کشته شدند.

 

منابع زیادی برای بررسی هولوکاست موجود است که شامل گزارش‌های حدود ۵۰ هزار نفر نجات‌یافته از اردوگاه‌های مرگ، گزارش بازماندگان دیگر از جمله مخفی‌شدگان، شناسایی‌نشدگان و وادارشدگان به کار برده‌وار در کارخانه‌ها و مزارع، هزاران سند مکتوب دولتی که رژیم فرصت از بین بردنشان را نیافت، جسدهای به جا مانده در اردوگاه‌ها، گورهای دسته‌جمعی که بعدها کشف شدند، هزاران آلمانی که شاهد واقعه بودند، خاطرات نگهبانان و کارگزاران اردوگاه‌ها و زندان‌ها، خاطرات مقامات دولت نازی و اعترافات رهبران آلمان در دادگاه‌های متهمان به جنایات جنگی می‌شوند.
 

کلید واژه ها: نازی هیتلر هولوکاست


نظر شما :