بازداشت عامل نسل‌کشی در بوسنی

۰۶ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۸۲۸ تاریخ جهان
بازداشت عامل نسل‌کشی در بوسنی
تاریخ ایرانی: ژنرال راتکو ملادیچ، فرمانده صرب‌ها در نسل‌کشی سربرنیتسا سرانجام پس از ده سال‌ زندگی مخفیانه، دستگیر و دیروز در دادگاهی در صربستان حاضر شد.

 

نام ژنرال راتکو ملادیچ، فرمانده سابق ارتش صرب‌های بوسنی در صدر فهرست کسانی قرار داشت که از طرف دادگاه رسیدگی به جرایم جنگی در لاهه تحت تعقیب هستند. ملادیچ متهم است که در قتل دست کم ۷۵۰۰ مرد و پسر در سال ۱۹۹۵ در شهر سربرنیتسا، نقش اساسی داشته است. پس از دستگیری رادوان کاراجیچ، یکی دیگر از متهمان به ارتکاب جرائم جنگی در صربستان در سال ۲۰۰۸، راتکو ملادیچ مهم‌ترین متهمی است که در ارتباط با جرائم جنگی در صربستان دستگیر شده است.

 

حکم کیفرخواست ملادیچ در سال ۱۹۹۵ صادر شده بود، اما تا سال ۲۰۰۰ که اسلوبودان میلوسویچ، از ریاست جمهوری یوگسلاوی برکنار نشده بود، ملادیچ آشکارا در صربستان زندگی می‌کرد. او تا سال ۲۰۰۲ رسما یکی از افسران ارتش صربستان بود و تا سال ۲۰۰۵ از ارتش مستمری بازنشستگی دریافت می‌کرد. ملادیچ که تا قبل از دستگیری میلوسویچ در سال ۲۰۰۱، آشکارا در صربستان زندگی می‌کرد، پس از این دستگیری در انظار عمومی دیده نمی‌شد.

 

از سال ۲۰۰۴ به بعد، رفته رفته مشاوران ژنرال ملادیچ خود را به دادگاه رسیدگی به جرائم جنگی تحویل دادند و پس از آن بود که دولت صربستان از طرف جامعه بین‌المللی تحت فشار قرار گرفت تا او را تحویل بدهد و حتی اعلام شده بود که صربستان برای ورود به اتحادیه اروپا باید ملادیچ را دستگیر و تحویل دادگاه لاهه دهد. دولت صربستان از آبان گذشته تلاش‌های جدیدی برای یافتن فرمانده صرب‌ها در نسل‌کشی سربرنیتسا آغاز کرده بود. سرانجام ماموران پلیس صرب، رد ژنرال ملادیچ را در دهکده لازاروو، در شمال صربستان پیدا کردند. گفته می‌شود که نام او در مدارکی که همراه داشته، میلورا کومادیچ ذکر شده است.

 

به گزارش بی‌بی سی، مقامات صربستان می‌خواهند که ملادیچ را به دادگاه جنایات جنگی در لاهه مسترد کنند. تلویزیون صربستان تصاویری از ژنرال ملادیچ را درحالی که کلاه بیسبال به سر داشت و به آرامی می‌رفت تا در دادگاهی در بلگراد حضور یابد نشان داد. میلوس سالجیچ، وکیل ملادیچ به خبرنگاران گفت که قاضی تلاش کرد از موکل او سوال کند اما مظنون در یک "وضعیت دشوار روانی و جسمی" قرار داشت و نتوانست ارتباط برقرار کند. به گفته سالجیچ، ژنرال ملادیچ مشروعیت دادگاه جنایات جنگی سازمان ملل در لاهه را به رسمیت نمی‌شناسد.

 

سالجیچ سال گذشته گفته بود: «مطمئن هستم که ملادیچ دیگر زنده نیست، زیرا هفت سال تمام است که از وی هیچ خبری در دست نیست.» به گزارش پایگاه تحلیلی - خبری ایران بالکان (ایربا)، وکیل مدافع ملادیچ افزوده بود: «ملادیچ در سال ‪ ۱۹۹۶میلادی سکته مغزی کرده بود و همچنین به زخم معده و دیگر بیماری‌ها هم مبتلا بود؛ با توجه به عدم دسترسی به دکتر و بیمارستان بعید است که وی زنده باشد.»

 

وی آن زمان گفت که خانواده ملادیچ با توجه به اینکه هیچ اثری از فرمانده اسبق ارتش جمهوری صربسکا در طول هفت سال گذشته در دست ندارند، لذا تصمیم گرفتند که درخواستی را برای اعلام مرگ وی به دادگاه بلگراد ارائه دهند. این وکیل، همچنین شایعات مبنی بر اینکه ممکن است ملادیچ با هویت جعلی زنده باشد را رد کرده بود. بر اساس قوانین صربستان برای اینکه مرگ یک نفر اعلام شود لازم است از آن شخص بیش از ‪ ۵سال هیچ اطلاع و خبری در دست نباشد و حداقل ‪ ۷۰سال از عمر او نیز گذشته باشد.

           

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در گزارشی با عنوان "قصاب بالکان بازداشت شد"، گفت: «بازداشت راتکو ملادیج به معنای جشن است زیرا وی در کشتار جایگزینی ندارد. کشتاری که وی کرد به اندازه‌ای است که باید گفت تا زانو توی خون غوطه‌ور بود زیرا ده‌ها هزار مسلمان بوسنیایی را در ۱۲ ژوئن سال ۱۹۹۵ میلادی در شهر سربرنیتسا قتل عام کرد.» فرانس ۲۴ با اشاره به کشتار وی در سربرنیتسا افزود: «این ژنرال صرب در تابستان سال ۱۹۹۵ میلادی بیش از هشت هزار نفر را در شهر سربرنیتسا کشتار کرد که این خونین‌ترین جنایت جنگی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون است.»

 

 

ملادیچ کیست؟

 

راتکو ملادیچ در سال ۱۹۴۲ در روستای کالینوویک در بوسنی به دنیا آمد. او در دوران حکومت تیتو در یوگسلاوی بزرگ شد و به عنوان یک افسر عادی به ارتش خلق یوگسلاوی پیوست. با آغاز فروپاشی یوگسلاوی در سال ۱۹۹۱، او به فرماندهی یگان نهم ارتش یوگسلاوی در جنگ علیه کروات‌ها در کنین، برگزیده شد. ملادیچ مدتی بعد به فرماندهی ناحیه دو نظامی ارتش یوگسلاوی منصوب شد که مقرش در سارایوو بود. پس از آن در ماه مه ۱۹۹۲، مجمع صرب‌های بوسنی، رای به ایجاد ارتش صرب بوسنی داد و ژنرال ملادیچ را به فرماندهی آن برگزید.

 

در سال ۱۹۹۵ او فرماندهی نیروهایی را بر عهده داشت که به سربرنیتسا، محدوده تحت کنترل سازمان ملل متحد حمله کردند. نیروهای صرب بوسنی ابتدا این شهر را محاصره کردند، شهر مملو از هزاران غیرنظامی بود که از حملات قبلی صرب‌ها در شمال شرقی بوسنی گریخته و در آنجا پناه گرفته بودند. بعد به مدت پنج روز سربرنیتسا را با توپ و راکت به شدت گلوله باران کردند و پس از آن ژنرال ملادیچ، همراه با گروهی فیلمبردار وارد شهر شد. روز بعد اتوبوس‌هایی برای بردن زنان و کودکان به نقاط دیگر مسلمان‌نشین، وارد سربرنیتسا شدند، همزمان صرب‌ها مردان و پسران مسلمان بین ۱۲ تا ۷۷ سال را برای "بازجوئی به ظن ارتکاب جرائم جنگی" از بقیه افراد جدا کردند.

 

در طی پنج روزی که نیروهای صرب بوسنی شهر سربرنیتسا را به تصرف خود درآورده بودند، دست کم ۷۵۰۰ مرد و پسر مسلمان به قتل رسیدند. این قتل عام، بی‌رحمانه‌ترین کشتاری بود که از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون صورت گرفته است. پس از پایان جنگ راتکو ملادیچ در حالی که از حمایت آشکار اسلوبودان میلوسویچ برخوردار بود، به بلگراد بازگشت.

 

کلید واژه ها: ملادیچ بوسنی سربرنیتسا


نظر شما :