کامرون: بریتانیا عامل بسیاری از تنش‌های دنیا بود

۲۱ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۵ کد : ۶۲۰ تاریخ جهان
کامرون: بریتانیا عامل بسیاری از تنش‌های دنیا بود
تاریخ ایرانی: دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس اعتراف کرد که بریتانیا مسئول بسیاری از مشکلات جهان است.

 

به گزارش دیلی‌تلگراف، کامرون طی سفری به پاکستان با اعتراف به این موضوع گفت که یکی از مسائل و اتفاقاتی که بریتانیا در آن نقش داشت، درگیری‌های کشمیر میان هند و پاکستان بود.

 

وی با اشاره به اینکه انگلیس عامل بسیاری از تنش‌ها و مشکلاتی است که به مدت چندین دهه در نقاط مختلف جهان ایجاد شده است، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چگونه لندن می‌تواند به حل مناقشه کشمیر کمک کند؟، گفت: بریتانیا در جایگاهی قرار نداشت که در این موضوع دخالت کند. ما نمی‌خواستیم که انگلیس در مناقشه کشمیر مسئولیت برخی امور را همانند بسیاری مشکلات موجود در جهان در دست داشته باشد. وی افزود: در درجه اول ما (انگلیس) مسئول به وجود آمدن بحران کشمیر هستیم.

 

کامرون که در حضور دانشجویان و چهره‌های آکادمیک سخن می‌گفت با مطرح کردن این سخنان تاریخی مهم، مورد تشویق و تایید اکثریت حاضران قرار گرفت. با این حال سخنان نخست‌وزیر با انتقاد شدید مورخان انگلیسی مواجه شد. بطوری که اکثر مورخان به صراحت گفتند کامرون نباید به خاطر گذشته بریتانیا از کسی معذرت‌خواهی کند.

 

"دیزی کوپر" مدیر "واحد مطالعات سیاسی کشورهای مشترک المنافع بریتانیا" گفت: این ویژگی روابط اسکیزوفرنی انگلیس با کشورهایی است که قبلا مستعمره بریتانیا بوده‌اند، کشورهایی که هم بحث غرور و هم بحث شرمندگی در مورد گذشته در آنها حس می‌شود. اما شرایط فعلی به ما می‌گوید که باید یک بلندهمتی ویژه برای مدرن ساختن کشورهای مشترک المنافع بریتانیا وجود داشته باشد و مقامات بریتانیا نیز باید شرمندگی به دلیل رفتارهای استعمارگونه خود در گذشته را فراموش کرده و ما با هم برای پیشرفت کشورها همکاری کرده و کمک کنیم تا وضعیت حقوق بشر در این کشورها بهتر شود.

 

"تریسترام‌ هانت" از نمایندگان مجلس عوام حزب کارگر انگلیس و از مورخان برجسته انگلیسی نیز در این باره می‌گوید: گفتن این جمله که انگلیس عامل بسیاری از مشکلات جهان است ساده لوحانه است. اگر ما به 50 سال گذشته و مشکلاتی که کشورها پس از خارج شدن از سلطه انگلیس داشته‌اند نگاه کنیم متوجه می‌شویم که آنها با چه مشکلاتی مواجه هستند و دلیل آن چیست. وی می‌گوید: کامرون اخیرا تمایل دارد تا به کشورهای مختلف دنیا سفر کرده و به آنها چیزی بگوید که این کشورها دوست دارند تا از زبان وی بشنوند. برای او فرقی ندارد که طرف انگلیس اسراییل است یا ترکیه، هند و یا پاکستان.

 

علی‌رغم چنین اظهارنظراتی اغلب رسانه‌های انگلیسی از این سفر تنها به عنوان آغازی جدید برای روابط میان لندن و اسلام آباد یاد می‌کنند. اما با این وجود، این نوع عذرخواهی‌ها در سیاست دولتمردان بریتانیا موضوع جدیدی نیست، در سال 1997 نیز تونی بلر از مردم ایرلند به خاطر قحطی که در اوسط قرن نوزده ایجاد شد، عذرخواهی کرد. بلر در سال 2006 نیز به خاطر نقش تاریخی بریتانیا در تجارت برده‌های آفریقایی ابراز تاسف کرده بود.

 

در سال 2009 نیز گوردن براون، بابت انتقال هزار تن از کودکان انگلیسی با کشتی به استرالیا و دیگر کشورهای مشترک‌ المنافع در بین سال‌های 1920 تا 1960 یک عذرخواهی رسمی‌ کرد. در همان سال کامرون اعلام کرد که بریتانیا باید کارهای بسیار زیادی برای تاریخ خود انجام دهد. وی گفت: ما نباید هرگز فراموش کنیم که بریتانیا یک کشور عالی با یک تاریخ غنی است که فرهنگ و زبانش و... مایه افتخار و غرور ماست.

 

کلید واژه ها: نخست وزیر انگلیس


نظر شما :