پاپ ژان پل دوم قدیس می‌شود

۰۴ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۶:۴۶ کد : ۴۲۹ تاریخ جهان
پاپ ژان پل دوم قدیس می‌شود
تاریخ ایرانی: واتیکان اعلام کرده است که پاپ ژان پل دوم در یکم ماه مه سال جاری قدیس می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات واتیکان همچنین اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا پیش از انجام مراسم تبرک ژان پل دوم، شرایطی را مهیا کنند تا دوستداران و علاقه‌مندان وی بتوانند در رم، پایتخت ایتالیا برای وی دعا کنند.

 

بر اساس اعلام واتیکان مراسم تقدیس هم در رم برگذار خواهد شد و پاپ فقید نبش قبر شده و در کلیسا قرار خواهد گرفت. شب پیش از مراسم تقدیس مراسم نیایش شامگاهی برگزار شده و مراسم شکرگزاری در روز بعد از آن در کلیسای سنت پیتر برگزار می‌شود و روز بعد از آن تابوت به محل جدیدی در کلیسای کوچکی در کنار راهروی کلیسای باسیلیکای سنت پیتر منتقل می‌شود.

 

مراسم میدان سنت پیتر یکی از چند مراسمی است که طی سه روز برگزار می‌شود و براساس پیش‌بینی تحلیل‌گران همانند مراسم تدفین پاپ ژان پل دوم به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای رسانه‌ای در واتیکان برگزار خواهد شد.

 

تابوت چوبی ژان پل دوم نیز از محل کنونی خود که در زیرزمین کلیسای باسیلیکای سنت پیتر قرار دارد نبش قبر می‌شود و پس از برگزاری مراسم در میدان سنت پیتر این تابوت به محراب کلیسا منتقل و با درهای بسته در آنجا مستقر خواهد شد.

 

اعلام شده‌ است که حضور در مراسم تقدس پاپ برای عموم آزاد بوده و مردم می‌توانند بدون پرداخت کوچکترین هزینه‌ای در مراسم شرکت کنند. واتیکان نیز طی بیانیه‌ای به کاتولیک‌ها نسبت به کلاهبردارها و شیادهایی که ادعا می‌کنند بلیط مراسم تقدیس پاپ را می‌فروشند هشدار داده و اظهار داشته است که برای این مراسم هیچ بلیطی مورد نیاز نیست. مقامات ایتالیایی و مقامات کلیسایی اعلام کرده‌اند که شاید جمعیتی بیش از یک میلیون نفر در مراسم عشای ربانی شرکت کنند.

 

 پاپ ژان پل دوم در این مراسم یک گام به قدیس شدن نزدیک‌تر خواهد شد. او در آوریل سال 2005 پس از 26 سال رهبری کاتولیک‌های جهان درگذشت. در مراسم تدفین وی کاتولیک‌هایی که در میدان سنت پیتر جمع شده بودند فریاد "اکنون قدیس شود" سردادند و این امر بندیکت شانزدهم جانشین وی را ترغیب کرد که فرآیند اولیه را تسریع کند. بندیکت از سنت گذشت دوره پنج ساله‌ای که باید میان زمان مرگ و تقدیس فاصله صورت گیرد چشم‌پوشی کرد تا این فرآیند آغاز شود. مقامات کلیسا برای اینکه فردی را قدیس معرفی کنند، دست کم به دو نمونه کرامت نیاز دارند که درحال حاضر تنها یک نمونه آن ثابت شده است.

 

ژان پل دوم با نام کارل جوزف وتیولا در سال ۱۹۲۰ در لهستان به دنیا آمد. وی در ۱۶ اکتبر ۱۹۷۸ به رهبری کلیسای کاتولیک و حاکم واتیکان برگزیده شد و تا زمان مرگش در ۲ آوریل سال ۲۰۰۵ در این سمت بود. او اولین و تنها پاپ اسلاو و لهستانی و اولین پاپ غیرایتالیایی بعد از پاپ آدریان ششم هلندی در ۱۵۲۲ میلادی بود. ژان پل دوم به عنوان یکی از پرنفوذترین رهبران سده بیستم میلادی شناخته می‌شود. این باور گسترده وجود دارد که او همچنین نقش مهمی در پایان دادن به کمونیسم در کشور خود لهستان و به تدریج در اروپا داشته است. وی هم‌چنین در بهبود رابطه کلیسای کاتولیک با اسلام، یهودیت و کلیسای ارتدکس شرقی تاثیر به‌سزایی داشته است. او اولین پاپ کاتولیک بود که در ۶ مه ۲۰۰۱ وارد مسجدی در دمشق شد و در آن به نیایش پرداخت.

 

کلید واژه ها: پاپ ژان پل دوم


نظر شما :