رازهای پاپ هیتلر افشا می‌شود

جان بینگهام*/ ترجمه: عباس زندباف
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۶ کد : ۳۱۷۴ تاریخ جهان
رازهای پاپ هیتلر افشا می‌شود
تاریخ ایرانی: اگر آن طور که یکی از دوستان نزدیک پاپ فرانسیس می‌گوید پاپ جدید بایگانی واتیکان را باز کند، برای دهه‌ها شک و گمان در مورد نقش «پاپ هیتلر» در دوران حکومت‌های فاشیستی در آلمان و ایتالیای دههٔ ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ پاسخی پیدا خواهد شد.

 

خاخام آبراهام اسکورکا که با خورخه ماریو برگولیو کاردینال پیشین آرژانتین و پاپ فعلی آشنایی ۲۰ ساله دارد می‌گوید در مورد نقش پیوس دوازدهم معروف به «پاپ هیتلر» خیلی با وی صحبت کرده است. به گفتهٔ خاخام اسکورکا که یکی از نویسندگان کتاب تازه منتشر شدۀ مصاحبه‌هایی با دوستش با عنوان «در آسمان و زمین» است، پاپ جدید به روشنی گفته است که به نظر وی باید راجع به پیوس «تحقیق جامعی» انجام شود.

 

خاخام می‌گوید: این موضوع خیلی حساس است ولی به گفتهٔ پاپ باید تحقیق جامعی در مورد آن انجام شود. شکی ندارم که پاپ بایگانی‌ها را باز خواهد کرد.

 

خاخام اسکورکا در مصاحبه با نشریهٔ تبلت گفت متقاعد شده که دوستش که به پیش‌بینی وی پاپی انقلابی خواهد شد طرفدار گشایش بایگانی‌ها است تا یک بار برای همیشه نقش پیوس به تمامی روشن شود.

 

ده‌ها سال است که در مورد میزان همکاری پیوس با حکومت فاشیستی در ایتالیا و آلمان گمانه‌زنی‌هایی انجام می‌شود، پاپی که از سال ۱۹۳۹ رهبر کاتولیک‌های جهان شد. منتقدان، پاپ پیوس را به ساکت ماندن راجع به نسل‌کشی یهودیان (هولوکاست) متهم کرده‌اند و اینکه واتیکان هم تاکنون از دسترسی محققان به بایگانی پرونده‌های آن دوره جلوگیری کرده چنین گمانه‌ای را تقویت کرده است.

 

اما شواهدی هم وجود دارد که نشان می‌دهد پیوس به خروج ۲۰۰ هزار یهودی از آلمان در دههٔ ۱۹۳۰ کمک کرده بود. می‌گویند پیوس که قبل از رسیدن به مقام پاپی، کاردینال یوجنیو پاچلی نام داشت با نوشتن نامه‌ای به اسقف‌های سراسر جهان دستور داده بود تا برای «کاتولیک‌های غیرآریایی» و یهودیان تغییر مذهب داده به دین مسیح روادید ورود به کشور‌هایشان را بگیرند تا بتوانند از آلمان خارج شوند.

 

ده‌ها سال است که حرکت‌هایی برای مقام قدیسی بخشیدن به پیوس دوازدهم در رم انجام می‌شد اما دو سال پیش گروهی از علمای سر‌شناس کاتولیک رم به صورت علنی از پاپ بندیکت خواستند که تا وقتی با گشودن بایگانی‌ها نقش پیوس در دوران جنگ مشخص نشده است جلوی فرایند اعطای مقام قدیسی را بگیرد. اما بندیکت در ‌‌نهایت چند ماه پیش با اعطای مقام «فضایل قهرمانی» به پیوس موافقت کرد؛ مقامی که پیوس را یک گام به مقام قدیسی نزدیک و بندیکت را آماج انتقادات کرد.

 

خاخام اسکورکا که اکنون رییس حوزهٔ علمیهٔ خاخامی آمریکای لاتین در آرژانتین است طی دورانی که کاردینال برگولیو اسقف بوئنوس‌آیرس بود دوستی صمیمانه‌ای با وی داشت. این دو عالم دینی در مراسم عبادی همدیگر شرکت می‌کردند و دوستی‌‌شان راه ارتباط نزدیکتر مسیحیان و یهودیان آرژانتین را صاف کرد. آرژانتین در میان کشورهای آمریکای لاتین بیشترین جمعیت یهودی را دارد.

 

این دو عالم دینی در مورد نظرات پیوس راجع به جنگ در کتابشان بحث کرده‌اند ولی در ‌‌نهایت نتیجه‌گیری کرده‌اند که نمی‌توان به نتایج استواری دست یافت.

 

خاخام اسکورکا در مصاحبه با نشریهٔ تبلت گفت که فرانسیس مخالف سرسخت ضد یهودیان یا «هرگونه تعصب» است و افزود: با اطمینان می‌توان گفت که اکنون یهودیان یار و یاور بسیار خوبی در واتیکان پیدا کرده‌اند.

 

خاخام اسکورکا همچنین گفت که پاپ از هنگام رسیدن به این مقام دو بار با وی در بوئنوس‌آیرس تماس تلفنی گرفته است و راجع به امیدواری‌هایش در مقام پاپی به طور خصوصی بحث کردند.

 

اسکورکا می‌گوید: به نظر من هر چیزی که به نظرش نیاز به تغییر دارد تغییر خواهد داد. آدمی نیست که منفعلانه عمل کند. آدمی نیست که وقتی بداند کاری را باید انجام داد ساکت بماند.

 

پیش‌بینی اسکورکا این است که احتمالاً پاپ در تعالیم کلیسا تغییری نمی‌دهد ولی در سایر وجوه، انقلابی به پا خواهد کرد. اسکورکا می‌گوید: دیدگاهش نسبت به آیین‌ها، تشریفات، زرق و برق‌ها، تجمل و همچنین رویکردش به فقرا انقلابی است.

 

به گفتهٔ اسکورکا در نخستین تماس تلفنی‌ پاپ از رم، وقتی که گوشی را برداشت صدای شوخی را شنید که می‌گفت: الو، جناب آقای برگولیو، در رم گیر کرده‌ام. نمی‌گذارند به خانه‌ام برگردم.

 

 

* سردبیر امور مذهبی روزنامه تلگراف

 

 

در همین باره بخوانید:

 

واتیکان پس از ۷۰ سال افشا کرد؛ راز سکوت پاپ هیتلر درباره کشتار یهودیان

کلید واژه ها: واتیکان یهودیان هولوکاست


نظر شما :