محمدعلی موحد: ایران مالک جزایر خلیج فارس است/ در زمان تحقیقاتم کشور امارات وجود نداشت

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۲ کد : ۳۱۶۳ از دیگر رسانه‌ها
استاد دانشگاه و حقوقدان برجسته کشور گفت: مالکیت و حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه و بر نام خلیج فارس موضوعی تاریخی و دارای سابقه است و مستندات تاریخی مستدل و قوی دارد.

 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، دکتر محمدعلی موحد، عصر پنجشنبه در همایش مستندات تاریخی خلیج فارس در شیراز بیان داشت: حتی در زمان تحقیقات من در مورد خلیج فارس در دهه‌های پیشین هم، کشور امارات وجود نداشت و نامی از امارات نبود.

 

وی اضافه کرد: جای بسی خوشبختی است که کانون وکلای منطقه فارس با حساسیت خاصی بنام خلیج فارس پرداخته چرا که مساله حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه مخصوص به شخص یا منطقه خاصی نیست.

 

این حقوقدان برجسته گفت: ایرانی در هر کجای دنیا باشد بر مساله حفظ تمامیت ارضی کشورش تأکید دارد و مقالات و کتاب‌های مختلفی در این مورد به چاپ رسیده است.

 

این استاد دانشگاه افزود: درگیری ذهنی بنده در مورد جزایر سه‌گانه خلیج فارس به زمانی که دولتی به نام امارات وجود نداشت برمی‌گردد. درگذشته‌ای نه چندان دور شیوخ قواسم در حاشیه خلیج فارس حکومت داشتند که به عنوان رعیت ایران بر بندرلنگه حکومت داشتند.

 

وی ادامه داد: آن‌ها به فرمانفرمای فارس مالیات می‌پرداختند، در سال ۱۸۸۸ میلادی ناصرالدین شاه قاجار تصمیم می‌گیرد که حکومت بندر لنگه را از این شیوخ گرفته و به یک حاکم غیرعرب بدهد و از آن تاریخ بود که ریشه اختلافات شروع شد و شیوخ برکنار شده در جزیره ابوموسی پرچم برافراشتند.

 

این حقوقدان و استاد دانشگاه گفت: البته این مساله زیاد به چشم حکومت ایران نیامد چرا که حکومت مرکزی ایران شیوخ قواسم را از رعایای خود می‌دانست اما این مساله یکی از عوامل اصلی شروع اختلافات بود.

 

وی افزود: در طول تاریخ همه دولت‌های ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب در مساله حاکمیت بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس همه متفقاً و با همدلی بر این قضیه تأکید داشتند.

 

موحد گفت: در اوایل قرن بیستم در انگلستان می‌خواستند برآوردی از وضع موجود در خلیج فارس داشته باشند لذا طرح خرید یا اجاره جزایر سه‌گانه خلیج فارس از ایران را مطرح کردند و این خود بهترین مدرک برای اثبات مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه است زیرا که اگر ایران مالک این جزایر نبود انگلیسی‌ها طرح خرید یا اجاره این جزایر از ایران را مطرح نمی‌کردند.

کلید واژه ها: موحد جزایر سه گانه خلیج فارس امارات


نظر شما :