دو سوم روس‌ها موافق دفن جسد لنین هستند

۰۴ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۶:۲۳ کد : ۲۶۰ تاریخ جهان
دو سوم روس‌ها موافق دفن جسد لنین هستند

 تاریخ ایرانی: دو سوم از مردم روسیه معتقدند که جسد ولادیمیر لنین، رهبر انقلاب کمونیستی اکتبر ۱۹۱۷ باید دفن شود.

 

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، حزب حاکم "روسیه متحد" اقدام به ایجاد یک سایت اینترنتی برای نظرسنجی آنلاین در خصوص احترام به وصیت ولادیمیر لنین برای دفن او در سن پترزبورگ کرد.لنین وصیت کرده بود تا او را در کنار مادرش در سن پترزبورگ دفن کنند.

 

نظرسنجی وب سایت "گودبای لنین" روز شنبه و تنها با یک سوال آغاز به کار کرد:‌ آیا از ایده‌ دفن جسد ولادیمیر لنین حمایت می‌کنید؟ این پرسش تنها دارای دو گزینه‌ بلی و خیر برای پاسخگویی است. تاکنون بیش از ۱۳۲ هزار نفر رای داده‌اند؛ از میان این افراد، ۶۹ درصد از این پیشنهاد حمایت کردند و ۳۱ درصد باقی مخالف این موضوع بودند.

 

جسد مومیایی شده لنین در مقبره‌ای در میدان سرخ مسکو واقع شده است.همه ساله هزاران نفر از مردم روسیه و سایر کشورها از این مقبره دیدن می‌کنند. به دلیل هزینه نگهداری این جسد مومیایی، اختلافاتی بین دولت روسیه و کمونیست‌های تندروی این کشور در خصوص حفظ و نگهداری این جسد وجود دارد. مقامات دولت روسیه معتقدند که تنها ۱۰ درصد از جسد مومیایی شده رهبر انقلاب روسیه باقی مانده است و نگهداری آن چندان مناسب نیست.

 

لنین در ۲۱ ژانویه سال ۱۹۲۴ درگذشت اما برخلاف خواسته‌اش جسدش مومیایی شد و در یک موزه‌ ویژه در میدان سرخ مسکو قرار گرفت. در سال‌های حکومت شوروی سابق‌، شهروندان این کشور و هیات‌هایی از کشورهای کمونیست دیگر از این مکان بازدید کردند. با این حال بلافاصله پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱، پیشنهادهایی مبنی بر اینکه جسد مومیایی لنین از مرکز مسکو برداشته شود مطرح شد و این موضوع در دو دهه‌ اخیر مورد بحث قرار گرفته است.

 

 ولادیمیر ایلیچ لنین، ‏تئوریسین انقلاب کمونیست روسیه، رهبر انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود. او یکی از چهره‌ها و رهبران سیاسی برجسته قرن ۲۰ و اولین رییس‌جمهور اتحاد جماهیر شوروی سابق به شمار می‌رود.

 

اندیشه لنین بر پایه برتری طبقه کارگر و حقانیت تاریخی آن استوار است. به نظر لنین طبقه کارگر حق دارد برای انجام رسالت تاریخی خود، به سلطه طبقات دیگر پایان دهد و سیادت مستقل خود را، که همان دیکتاتوری پرولتاریا است، مستقر سازد. ابزار کارگران برای رسیدن به این هدف حزب طبقه کارگر است که به گفته لنین آگاه‌ترین عناصر طبقه کارگر در آن گرد آمده و متشکل شده‌اند. لنین پس از پیروزی انقلاب روسیه در ۱۶ دسامبر۱۹۱۷ (۲۵ آذر ۱۲۹۶) اعلامیه‌ای خطاب به مسلمانان روسیه و مشرق زمین منتشر کرد. او در این اعلامیه آورده است: ما اعلام می‌کنیم که عهدنامه سری راجع به تقسیم ایران محو و پاره گردید و همین که عملیات جنگی خاتمه یافت، قشون روس از ایران خارج می‌شود و حق تعیین مقدرات ایران به دست ایرانیان تامین خواهد گردید.

 

لنین که طی سوء قصدی در سال ۱۹۱۸ به سختی زخمی شده بود، در دو سال آخر زندگی عملاً از هدایت حزب و کشور ناتوان مانده بود. رهبری حزب به دست دو تن از یاران نزدیک او افتاد که با هم دشمنی دیرین داشتند: تروتسکی و ژوزف استالین. اما در نهایت پس از مرگ لنین، استالین به قدرت رسید و دیکتاتوری بزرگی در شوروی به پا شد.

 

 پس از مرگ لنین در ژانویه ۱۹۲۴، استالین مدعی جانشینی او شد. او با توطئه‌های زیرکانه و رشته‌ای از تصفیه‌های خونین، تروتسکی و سایر رقبا را از سر راه خود برداشت و در سال‌های بعد نظامی برافراشت که یکی از مخوف‌ترین رژیم‌های تاریخ شناخته شد و به عقیدهٔ بسیاری از کمونیست‌ها، دیگر ربطی به آموزه‌های مارکس و یا حتی لنین نداشت.

 

کلید واژه ها: لنین استالین اتحاد جماهیر شوروی


نظر شما :