۲۷ سال زندان در انتظار فرماندهٔ سابق ارتش صربستان

۱۶ شهریور ۱۳۹۰ | ۰۲:۰۵ کد : ۱۲۵۳ تاریخ جهان
۲۷ سال زندان در انتظار فرماندهٔ سابق ارتش صربستان
تاریخ ایرانی: دادگاه لاهه، مامسیلو پریسیچ، فرماندهٔ سابق ارتش صرب‌ها را بخاطر حملهٔ سربازان تحت امرش به مردم عادی و غیرنظامیان بوسنی و کرواسی (به‌ویژه در شهرهای سارایوو و سربرنیتسا) در دهه ۱۹۹۰ میلادی به اتهام جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی مجرم شناخت و او را به ۲۷ سال زندان محکوم کرد.

 

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، پریسیچ ۶۷ ساله نخستین مقام ارشد صرب است که با حکم محکومیت در این دادگاه روبرو می‌شود. دادگاه لاهه سال‌هاست که مشغول تحقیق و بررسی پرونده‌های مربوط به جنایات جنگی و نسل‌کشی‌هایی است که فرماندهان صرب در جریان جنگ‌های بالکان در دههٔ ۱۹۹۰ مرتکب شده‌اند، پرونده‌هایی همچون قتل‌عام حدود ۸۰۰۰ مرد و پسر مسلمان غیرمسلح در سربرنیتسا در جولای ۱۹۹۵.

 

دادگاه لاهه اعلام کرده است که پریسیچ «آگاهانه به ارتکاب جرایم قتل، رفتارهای غیرانسانی و حملات مسلحانه به غیرنظامیان» در جریان بمباران و حملات تک‌تیراندازان به سارایوو دخالت داشته و سربازان و نیروهای تحت امرش را تشویق و ترغیب به این کار‌ها نموده است و در شکنجه و کشتار مردم شهر سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ معاونت داشته است. دادگاه همچنین پریسیچ را در بمباران سال ۱۹۹۵ زاگرب هم مقصر دانسته است.

 

حکم محکومیت پریسیچ در حالی صادر شد که سه ماه پیش از این دولت صربستان، راتکو ملادیچ از متهمان اصلی جنایات جنگی در بالکان را پس از ۱۶ سال تعقیب و گریز به دادگاه لاهه تحویل داد، وی اکنون به اتهام نسل‌کشی در حال محاکمه است. ولی با اینکه ملادیچ تحت امر پریسیچ خدمت می‌کرده است و پریسیچ در سال ۱۹۹۴ شخصاً حکم ترفیع درجهٔ او را امضا کرده بود، دادگاه لاهه اعلام کرده است که مدرکی دال بر اینکه پریسیچ اعمال ملادیچ در جریان قتل‌عام سال ۱۹۹۵ (موارد اتهامی ملادیچ) را برنامه‌ریزی کرده یا دستور آن‌ را داده باشد، وجود ندارد.

 

باکونه موتولو، قاضی‌ای که ریاست دادگاه پریسیچ را برعهده داشت در بیانیه‌ای بعد از صدور حکم وی گفت: «علی‌رغم اینکه ژنرال پریسیچ رابطه‌ای نزدیک و بر مبنای همکاری مشترک با راتکو ملادیچ داشته است و در عملیات مختلف کمک‌های اساسی و مهمی به او می‌کرد، مدارک موجود هیچ نشانی از کنترل اجرایی آقای پریسیچ بر وی و هیچ‌یک از دیگر افسران ارتش یوگسلاوی به دست نمی‌دهند.»

 

در طول سه سال دادگاه پریسیچ، شهادت بیش از ۱۰۰ شاهد در این دادگاه شنیده شد و هزاران مدرک به آن ارائه شد. مدارکی شامل گزارش جلساتی که ژنرال سابق در آن‌ها دربارهٔ موضوعات نظامی و استراتژی‌ها و تصمیم‌هایش برای عملیات سخن گفته است، جلساتی که افسران ارشد ارتش صرب‌ها و اسلوبودان میلوشویچ در آن‌ها حضور داشتند. میلوشویچ رهبر سابق صرب‌ها بود که در سال ۲۰۰۶ پیش از اینکه دادگاه جنایاتش به سرانجام و حکم نهایی برسد، به مرگ طبیعی از دنیا رفت.

 

ماه جولای گذشته، صربستان گوران هادزیچ را دستگیر کرد، و بدین ترتیب آخرین متهم فراری دادگاه جنایات جنگی هم در چنگ عدالت گرفتار شد. اگرچه دستگیری هادزیچ و ملادیچ خشم بسیاری از ملی‌گرایان صربستان را برانگیخت، ولی به روند عضویت این کشور در اتحادیه اروپا و برقراری آشتی با غرب سرعت بخشید.

کلید واژه ها: صربستان بوسنی میلوشویچ


نظر شما :