نبش قبر قاتل آبراهام لینکلن

۰۶ دی ۱۳۸۹ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۰۵ تاریخ جهان
نبش قبر قاتل آبراهام لینکلن

تاریخ ایرانی: بازماندگان خانواده "جان ویلکس بوث"، قاتل آبراهام لینکلن، رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده به نبش قبر این بازیگر تئاتر رضایت داده‌اند.

 

به گزارش آل نیوز، مقامات ایالات‌ متحده قصد دارند تا با انجام آزمایش دی ان ای(DNA) مطمئن شوند که آیا قاتل لینکلن کشته شده است و یا اینکه ماجرای کشته شدن او ساختگی بوده و جسد دیگری با نام وی در قبر قرار گرفته است.

 

"جان هولم"، مورخ خانواده بوث می‌گوید: من کاملا موافق نبش قبر هستم. اکنون زمان آن رسیده که دیگر به شک‌ها و تردیدها در رابطه با این موضوع پایان داده شود.

 

لینکلن توسط جان ویلکس بوث که بازیگر تئاتر بود مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در صبح روز ۱۴ آوریل ۱۸۶۵ درگذشت.گفته شده است که بوث در ابتدا قصد ربودن رئیس‌جمهور را داشت تا در عوض آزادی‌اش، خواستار آزاد کردن زندانی‌های هم‌پیمان خود شود. اما سخنرانی 11 آوریل ۱۸۶۵ لینکلن در خارج از کاخ سفید و حمایت او از دادن حق و حقوق به سیاهان، خشم بوث را که در جمع مستمعین حضور داشت برانگیخت و  در نتیجه نقشه‌اش را برای ربودن لینکلن تغییر داد و تصمیم گرفت تا او را ترور کند.

 

لینکلن بدون "وارد هیل لمون"، محافظ اصلی‌اش در تئاتر "پسر عموی آمریکائی‌مان" در فورد شرکت کرد. در همان حالی که تنها محافظ او مشغول قدم زدن بود و او در جای خود در اتاقکی در بالکن نشسته بود، بوث وارد شد و در پشت اتاقک خود را مخفی کرد و منتظر خنده‌دارترین صحنه تئاتر ماند به این امید که صدای خنده مانع شنیده شدن صدای شلیک گلوله شود. سپس در یکی از خنده‌دار‌ترین صحنه‌ها، وارد اتاقک رییس‌جمهور شد و گلوله‌ای به سر او شلیک کرد. گلوله از کنار گوش چپ لینکلن وارد شد و در پشت کره چشم راستش قرار گرفت. هنری رابتن، یکی دیگر از محافظین، برای لحظه‌ای با بوث دست به یقه شد، اما بوث با ضربه چاقو خود را نجات داد و فرار کرد. گفته شده است که جستجو برای پیدا کردن قاتل لینکلن، دوازده روز طول کشید اما در نهایت مامورین فدرال، بوث را در طویله‌ای در ویرجینیا مورد اصابت گلوله قرار دادند و اندکی بعد جسد وی را در قبرستان "گرین مانت" بالتیمور دفن کردند. اما این تمام ماجرا نبود. خانواده قاتل لینکلن می‌گویند که بوث فرار کرده بود و تا 38 سال پس از آن ماجرا هم زنده بوده است.

 

بعدها ماجرای زنده ماندن قاتل رییس جمهوری آمریکا، در سال 1907 در کتاب "فرار و خودکشی جان ویلکس بوث" نوشته "فینیس ال بیتس" مطرح شد. بیتس در این کتاب نوشته است که به نظر می‌رسد کسی که در اصطبل کشته شد، قاتل لینکلن نبود. بوث بعدها با نام جعلی "جان هلن" زندگی و در نهایت در سال 1903 اقدام به خودکشی کرد.

 

اما ماجرای نبش قبر تنها مربوط به قاتل لینکلن نیست. در سال ۱۹۰۱ "رابرت تاد لینکلن" برای جلوگیری از دزدیده شدن بقایای جسد پدرش مقبره او  را نبش قبر کرد و وی را مجدداً در زیر سیمانی به ضخامت چندین فوت دفن کرد.

 

 


کلید واژه ها: لینکلن


نظر شما :