حسن حبیبی: دروازه‌های تهران قدیم احیا شود

۱۵ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۳ کد : ۱۹۰۶ از دیگر رسانه‌ها
رییس بنیاد ایران‌شناسی با اشاره به اینکه پیش از این نظم و قراری در رفت و آمدهای منطقه بازار تهران وجود نداشت، اقدام شهردار تهران در خصوص تبدیل خیابان ۱۵ خرداد به پیاده راه را ستود و تاکید کرد: شهردار، بازار تهران را نجات داد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن حبیبی در همایش بین‌المللی زندگی پیاده در شهر با اشاره به توسعه شهرنشینی در ایران و جهان از قرن بیستم اظهار کرد: در ابتدا شهرنشینی تنها زمینه فراهم کردن رفاه مادی بیش از پیش را نسبت به زندگی روستایی فراهم می‌کرد اما کم کم این رویه به حکومت زندگی ماشین ختم شد و جامعه‌شناسان شهری دریافتند که دیگر انسان‌ در شهر‌ها حاکم نیست.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه حدود سی سال است به مقوله پیاده‌روی و زندگی پیاده توجه می‌شود، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون پیاده‌روی به یک دستور طبی تبدیل شده در حالی که در گذشته شهر‌ها این موضوع یک عمل اجباری بود.

 

وی با اشاره به تبدیل خیابان ۱۵ خرداد به پیاده راه تاکید کرد که شهردار تهران بازار را با این تصمیم بجا نجات داد.

 

به اعتقاد رییس بنیاد ایران‌شناسی پیش از این هیچ نظم و قراری در رفت و آمد بازار وجود نداشت و این در حالی است که هم‌اکنون همه از تبدیل خیابان ۱۵ خرداد به مسیر پیاده منتفع شده‌اند.

 

وی با تاکید بر اینکه شهر تهران عملا الگوی دیگر شهرهاست، خاطرنشان کرد: مقوله زندگی پیاده در شهر باید به یک برنامه جامع در تهران تبدیل شود تا دیگر شهر‌ها از آن الگو بگیرند.

 

به اعتقاد حبیبی با توسعه زندگی پیاده در شهر می‌توان جلوی حکومت ماشین را گرفت و علیرغم وجود تقاضا برای خودرو، خودرو‌ها دیگر وسیله فخر فروشی، عرض اندام و مزاحمت برای شهروندان نباشند.

 

رییس بنیاد ایران‌شناسی همچنین از نحوه ساختمان سازی در تهران انتقاد کرد و با بیان اینکه شیوه‌های فعلی ساخت و ساز چندان اندیشیده نیست تاکید کرد: شاید لازم است که مناسبات بر و کف ساختمان‌ها در تهران اینگونه نباشد و شاید لازم است که باز هم در این شهر حیات مرکزی داشته باشیم و ساختمان‌هایی تا این اندازه بلندمرتبه را نداشته باشیم.

 

حبیبی با تاکید بر اینکه نباید در پایتخت‌ ساختمان‌هایی با نمای سرتاسر شیشه وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: از یک سو کار‌شناسان اعلام می‌کنند که تهران روی خط زلزله قرار دارد و از سوی دیگر هیچ کس جلوی این قبیل نماسازی‌ها که جان شهروندان را به مخاطره می‌اندازد، نمی‌گیرند. به گفته وی بعضا ممکن است که زلزله‌ مستقیما تلفاتی نداشته باشد بلکه سقوط اینگونه نما‌ها موجب تلفات جانی شود.

 

حبیبی همچنین از برخی اصول بکار گرفته شده در حوزه شهرسازی انتقاد کرد و گفت: هنوز هم معماران راهی برای پیش‌بینی کانال کولر در ساختمان به گونه‌ای که نمای خارجی را خدشه دار نکند، نیافته‌اند و این نکته ساده معماری هنوز حل نشده است.

 

وی پیشنهاد داد که برخی دروازه‌های تهران قدیم مجددا احیا و بازسازی شود تا از این طریق به نظم و ترتیب شهر کمک شود.

کلید واژه ها: حسن حبیبی تهران بازار تهران


نظر شما :