داوری اردکانی: مورخ نمی‌تواند بدون تعلق باشد

۱۰ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۶ کد : ۱۸۸۹ از دیگر رسانه‌ها
رئیس فرهنگستان علوم گفت: درک تاریخی و درک سیاسی دو امر متفاوت است؛ مرحوم ابوالحسنی به درک و فهمی که شیخ فضل‌الله به تاریخ توجه داشت رسیده بود و از آن زاویه به تاریخ نگاه می‌کرد.

 

 به گزارش فارس، «رضا داوری اردکانی» رئیس فرهنگستان علوم در یادواره علمی مرحوم ابوالحسنی که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: من هرگز فکر نمی‌کردم بیش از ۳۰ سال گذشته که با منذر آشنا شدم روزی دریغا گوی ایشان بشوم! حکم اینچنین بوده است.

 

وی افزود: آشنایی من با حجت‌الاسلام ابوالحسنی اینطور آغاز شد که شبی مرحوم آیت‌الله شیخ حسن لنکرانی تلفن کردند که من باید شما را ببینم. من از منزل نمی‌توانم بیرون بیایم و یکی از دوستان من می‌آیند و شما را به منزل من می‌رسانند.

 

داوری اردکانی ادامه داد: زمانی که ابوالحسنی برای همراهی با من جهت رفتن به خانه آیت‌الله لنکرانی آمدند، از دیدن او تعجب کردم، پرسیدم شما دوست لنکرانی هستید، البته در راه حس کردم این جوان خیلی جوان نیست، پیر است و نمی‌توانستم پیش‌بینی کنم که او مورخ می‌شود.

 

وی گفت: در روزگاران گذشته درک «ادیب نیشابوری» برای من مهم بود. دهه ۲۰ میلادی درک عمومی ما از آمریکا از درک اکنون ما بسیار متفاوت است. در تاریخ‌نویسی معمولا گفته می‌شود مورخ باید بی‌نظر باشد.

 

رئیس فرهنگستان علوم ادامه داد: مورخ باید راستگو و امانتدار باشد و نمی‌شود مورخ تعلق نداشته باشد. همه اهل علم حتی علمای طبیعی به مطلب خودشان تعلق خاطر دارند و در علوم انسانی بی‌تعلق بودن برای عالم معنی ندارد.

 

نویسنده کتاب «فلسفه در روزگار فروبستگی» گفت:‌ پژوهشگر بی‌تعلق فقط قادر است آمار استخراج کند، مورخان بزرگ تعلق خاطر داشتند و «توین بی» تعلق خاطر داشت. بیهقی اگر تعلق خاطر نداشت سرنوشت دیگری داشت.

 

داوری گفت: مورخ امین و با تعلق خاطر درست می‌نویسد و منذر هرچه در تاریخ نوشته مطلع آن با اسلام است و نباید چیزی را که به اسلام تعلق ندارد به دین تعلق دهیم.

 

وی ادامه داد: منذر نگاه پدیدار‌شناسانه به تاریخ داشت. تاریخ حادثه‌ای است که اتفاق می‌افتد و برای ما و برای اعتقادات و زندگی عالم چه ارمغانی می‌آورد.

 

نویسنده کتاب «ما و تاریخ فلسفه اسلامی» ادامه داد: کسی که تعلق نداشته باشد قدم در راه کمال نمی‌گذارد. ابوالحسنی تاریخ مشروطیت نوشته است و کار مشروطه ابوالحسنی درخشان است و چه خوب توانسته است از عهده آن برآید.

کلید واژه ها: تاریخ نگاری مورخ داوری اردکانی منذر


نظر شما :