انتقاد رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از جریان‌های ملی‌گرا

۰۳ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۳ کد : ۱۸۶۲ از دیگر رسانه‌ها
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به تئوری «هارتلند» مکیندر که از سرزمین واقع میان خلیج فارس و سیبری به عنوان قلب زمین یاد کرده و تسلط بر آن را به معنی تسلط بر کل جهان توصیف کرده بود، گفت: بعد از انقلاب و با موج بیداری اسلامی، امروز ایران از جایگاه قلب جهان به مغز جهان تبدیل شده است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش ملی ایران و جنگ جهانی دوم به مناسبت هفتادمین سالگرد اشغال ایران توسط متفقین در جنگ جهانی دوم صبح امروز با حضور اسحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و جمعی از پژوهشگران حوزه تاریخ از جمله محمود کاشانی و پیروز مجتهدزاده در ساختمان آرشیو ملی ایران آغاز به کار کرد.

 

در ابتدای این همایش، صلاحی با ارایه آماری از تعداد مقالات ارایه شده به این همایش گفت: ۱۰ خلاصه مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که از مجموعه آن‌ها ۸۷ خلاصه مقاله پذیرفته شد و پس از اعلام اسامی مقالات برگزیده شده ۷۵ نفر متن کامل مقالاتشان را به دبیرخانه ارسال کردند.

 

به گفته وی داوری‌های این همایش ملی در سه مرحله انجام و در ‌‌نهایت ۱۲ مقاله برای ارایه در همایش انتخاب شده است. همچنین قرار است ۵۰ مقاله پذیرفته شده در قالب کتابی مستقل به چاپ برسند.

 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه با تاکید بر لزوم نگاهی تحلیلی به تاریخ گفت: باید هم از جنبه درونی و هم از نگاهی بیرونی و با دو وجه جزیی و کلی و استقرایی و قیاسی به تاریخ نگاه کرد. متاسفانه در مقالات ارسالی به این همایش من کمتر شاهد این نگاه تحلیلگرانه بودم.

 

صلاحی افزود: ما همواره به معلول‌های جنگ جهانی دوم پرداخته‌ایم؛ در حالی که نیازمند پاسخ به این سئوال هستیم که اساساً چرا این جنگ به وقوع پیوست و به تبع آن ایران به اشغال متفقین درآمد.

 

مشاور فرهنگی رئیس جمهور از آدولف هیتلر به عنوان کسی که با تاثیرپذیری کامل و فرصت‌طلبانه از تئوری «هارتلند» از مکیندر آتش جنگ جهانی دوم را شعله‌ور کرد، نام برد و افزود: براساس این تئوری اگر کسی بر این جزیره جهانی یا‌‌ همان قلب زمین (هارتلند) که یکی از محل‌های آن جنوب ایران و مرز دیگر آن حوالی گرجستان و شوروی است، چیره شود بر کل جهان تسلط پیدا کرده است.

 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه با اشاره به مقاله‌ای که خود در سال ۱۳۸۲ در مورد جایگاه ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک خلیج فارس منتشر کرده است، یادآور شد: من در آن زمان خلیج فارس را هارتلندِ هارتلندِ مکیندر نامیده بودم، ولی امروز با توجه به موقعیت جمهوری اسلامی، دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران و بیداری اسلامی در منطقه و جهان می‌خواهم بگویم که ایران مغز جهان است.

 

صلاحی افزود: کدام یک از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا هستند که موضعی درباره ایران نداشته باشند؟ فکر می‌کنیم چرا همواره مهم‌ترین دغدغه اسرائیل، ایران است. این یک واقعیت است که این سرزمین و نظام حاکم بر آن محور تمام اتفاقات است.

 

رئیس کتابخانه ملی ایران همچنین با اشاره به اشغال ایران در جنگ جهانی دوم از سوی متفقین گفت: شما دیدید که در همین سرزمین رضای میرپنج که خود انگلیسی‌ها را بر سر کار آورده بودند چگونه در کمترین فاصله زمانی تمام کشور را تسلیم بیگانگان کرد.

 

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور همچنین با انتقاد از عملکرد طیف‌های موسوم به ملی‌گرا در دوره معاصر گفت: ملی‌گراهای ایرانی در ۱۵۰ سال گذشته نام ملی‌گرایی را خوردند و عِرض ملی‌گرایی را بردند.

 

وی سپس در توضیح این نکته و با اشاره به اسناد مربوط به اشغال ایران در حدود ۷۰ سال گذشته از سوی نیروهای متفقین تاکید کرد: در اسناد است که نخست‌وزیر همین کشور در آن زمان طرحی را به مجلس ملی ایران فرستاد که براساس آن متفقینی که ایران را اشغال کرده بودند میهمان مردم این سرزمین محسوب می‌شدند و باید از بیت‌المال برای صیانت از آن‌ها پول خرج می‌شد.

 

صلاحی در پایان سخنانش با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی و خارج شدن ایران از زیر یوغ کشورهای بیگانه گفت: یکی از همین دستاورد‌ها را در دوران جنگ تحمیلی دیدیم؛ آنچه در مدیریت ۸ سال جنگ تحمیلی اتفاق افتاده ‌است بی‌سابقه بوده است.

کلید واژه ها: اسحاق صلاحی ملی گرایی


نظر شما :