آمریکا و آلمان از مخفیگاه آیشمن باخبر بودند

۲۰ دی ۱۳۸۹ | ۱۳:۵۶ کد : ۱۸۴ تاریخ جهان
آمریکا و آلمان از مخفیگاه آیشمن باخبر بودند

تاریخ ایرانی: بر اساس اسناد منتشر شده در مونیخ، سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و آلمان ده سال پیش از دستگیری "کارل آدولف آیشمن"، یکی از عاملان اصلی هولوکاست، از محل مخفیگاه وی باخبر بودند.

 

به نوشته روزنامه دیلی‌تلگراف، کارشناسان بر این باورند که تنها دلیل فاش نشدن محل مخفیگاه این جنایتکار نازی در آن زمان، محافظت از مقامات آلمانی و روحانیون طرفدار نازی در واتیکان بوده که در طرح فرار وی نقش داشته‌اند. روزنامه "بیلد" آلمان، اولین روزنامه‌ای که به انتشار این اسناد پرداخت، در گزارش روز شنبه خود با استناد به اطلاعات موثق خود نوشته است که سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و آلمان از اوایل سال 1952، از محل مخفیگاه آیشمن که در آن زمان درآرژانتین بود، باخبر بودند، اما این موضوع را به دلایل امنیتی فاش نکردند.

 

آدولف آیشمن در سال ۱۹۱۴ پس از مرگ مادر جوانش به همراه خانواده به شهر لینز در اتریش مهاجرت کرد. آیشمن پس از ناتوانی در اتمام درس به کارگری پرداخت. در آوریل سال ۱۹۳۲ به حزب نازی اتریش پیوست و در سال ۱۹۳۴ به اس.‌ اس (نیروی ویژه پلیس نازی) پیوست. او به عنوان سرجوخه در اردوگاه کار اجباری کار می‌کرد. آیشمن کمی بعد به اداره مهاجرت یهودیان منتقل شد و موفقیش در کار توجه "هیدریش" و "هیملر" سران اس. ‌اس را به خود جلب کرد و مقرر شد تا به بررسی"راه حل نهایی مساله یهود" بپردازد. او به همین منظور، در سال ۱۹۳۷ به فلسطین مسافرت کرد تا امکان انتقال یهودیان از آلمان به خاورمیانه را بررسی کند. آیشمن به دلایل اقتصادی و تعارض ایجاد دولتی یهودی با افکار نازی این مساله را غیر قابل بررسی عنوان کرد. او در سال ۱۹۳۸ به وین فرستاده شد و اداره مرکزی مهاجرت یهود را تاسیس کرد. این اداره اختیار صدور مجوز به یهودیانی که خواستار ترک اتریش بودند و مصادره اموالشان به هنگام بازگشت را داشت.

 

اما جنگ جهانی دوم همه چیز را به کل تغییر داد. آیشمن در آغاز جنگ جهانی دوم به درجه سروانی اس. اس ارتقا یافت و با تلاش خود در بیرون راندن یهودیان از سرزمین رایش سوم تا درجه سرهنگی بالا رفت. او متهم به انتقال یهودیان از سراسر اروپا به اردوگاه‌های مرگ است. آیشمن در سال ۱۹۴۴ به مجارستان که در تصرف آلمان بود فرستاده شد و متهم است که یهودیان بسیاری را در طرح «تبعید به مرگ» روانه اتاق‌های گاز کرده ‌است. او در پایان جنگ جهانی دوم به عنوان خلبان آلمانی توسط ارتش آمریکا دستگیر شد، اما توانست در اوایل سال ۱۹۴۶ فرار کند و سال‌ها در مناطق مختلف آلمان پنهان شد. در سال ۱۹۵۰ با کمک نیروهای زیرزمینی اس. اس با نام مستعار "نیکولاس کلمنت" به ایتالیا رفت و از آنجا روانه آرژانتین شد و تا سال ۱۹۶۰ تحت همین نام با همسر و فرزندانش در آنجا زندگی کرد. آیشمن در سال ۱۹۶۰ توسط سرویس امنیتی اسراییل ( موساد ) شناسایی و از آرژانتین ربوده و به اسراییل برده شد. محاکمه او در ۱۲ دسامبر ۱۹۶۱ در تل‌آویو برگزار شد. آیشمن در دادگاه اتهاماتش را نپذیرفت و خود را بی‌گناه دانست، اما دادگاه او را گناهکار تشخیص داد و به مرگ محکوم کرد و در سی و یکم ماه مه سال ۱۹۶۱ در زندان "رمله" به طناب دار آویخته شد. جنازه وی در یک قایق پلیس در دریای مرکزی سوزانده شد و خاکسترش را به دریا ریختند.



کلید واژه ها: آیشمن هیتلر نازی هولوکاست یهودیان


نظر شما :