انتشار یادداشت‌های شخصی بانوی اول سابق آمریکا

ترجمه: بابک واحدی
۲۷ بهمن ۱۳۹۰ | ۰۳:۰۹ کد : ۱۸۳۴ تاریخ جهان
انتشار یادداشت‌های شخصی بانوی اول سابق آمریکا
تاریخ ایرانی: برخی از اسناد و نوشته‌های شخصی ژاکلین کندی، بانوی اول سابق ایالات متحده، پس از ۵ دهه منتشر می‌شوند. در میان این نوشته‌ها که کتابخانه کندی آن‌ها را منتشر کرده است، یادداشت‌هایی هم از بازدید ۵۰ سال پیش او از کاخ سفید که به طور کامل از طریق تلویزیون پخش شد، به چشم می‌خورد.

 

به گزارش اسوشیتدپرس، کتابخانه و موزهٔ ریاست‌جمهوری جان اف‌. کندی روز دوشنبه نخستین بخش از این مجموعه که فرزندان ژاکلین به این کتابخانه اهدا کرده‌اند را منتشر کرد که جزئیات تلاش‌هایی را آشکار می‌سازد که ژاکلین در مسیر دستیابی به هدفش، یعنی احیای جایگاه کاخ سفید به‌گونه‌ای که در خور شأن تاریخی کشورش باشد، انجام داده بود.

 

در میان این نوشته‌ها، یادداشت‌های متعدد و متنوعی وجود دارند که آخرین تغییرات در متن فیلمنامه تور ۱۴ فوریه سال ۱۹۶۲ را نشان می‌دهند. برنامه‌ای که در جریان آن ژاکلین کندی، که آن زمان بانوی اول ایالات متحده بود، بازدید و گشت‌وگذاری تلویزیونی در کاخ سفید داشت. این برنامه پس از فروش حق پخش‌ و پخش از تلویزیون، طبق آمار ۸۰ میلیون بیننده را به خود جلب کرد. در این یادداشت‌ها می‌توان به‌وضوح دید که ژاکلین تا چه حد در مورد جزئیات متن برنامه حساسیت به خرج می‌داده و بار‌ها صفحه‌ای یا خطی از آن ‌را اصلاح می‌کرده یا به کل تغییر می‌داده است. برای مثال در جایی از یکی از یادداشت‌ها در ادامه خطی که به معرفی اتاق پذیرش مهمان‌های دیپلماتیک در کاخ سفید می‌پردازد، افزوده است: «تمام این مبلمان بی‌نظیر و نفیس را از آیزنهاور‌ها داریم، ما فقط کاغذ دیواری را به این اتاق افزوده‌ایم.»

 

تام پوتنام، مدیر موزه و کتابخانه کندی در اعلامیه‌ای رسمی گفت که این یادداشت‌ها و اسناد و مدارک دیگر این مجموعه به خوبی نشان‌دهنده میزان درک و دریافت و نظر شخصی کندی از هنر، تاریخ و دیپلماسی عمومی است. این اسناد در حالی منتشر می‌شوند که اواخر سال گذشته میلادی همین کتابخانه چند نوار صوتی از مصاحبه‌های تاریخی سال ۱۹۶۴ ژاکلین کندی را منتشر کرد، نوارهایی که حرف‌های ناگفته و ناشنیده بسیاری را در خود جای داده بودند و تعجب بسیاری را برانگیختند.

 

از دیگر نوشته‌های این مجموعه می‌توان به یک برنامه مقدماتی برای سفر بانوی اول ایالات متحده به اتفاق همسرش به پاریس، در ژوئن سال ۱۹۶۱ اشاره کرد. این برنامه سفر تا بدان حد دقیق و ریزبینانه است که در برخی جا‌ها به فواصل ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم شده است و برنامه وقت گذراندن با همسر شارل دوگل، رئیس‌جمهور وقت فرانسه، مراسم شام در کاخ ورسای، رفتن به تماشای برنامه رقص باله و حتی برگزاری جلسه‌ای با مطبوعات و خبرنگاران از جمله مواردی است که به دقت در آن برنامه‌ریزی شده‌اند. برای مثال در بخشی از آن که به برنامه یک بعدازظهر در پاریس مربوط است، نوشته شده است: «مهمانی چای برای ۲۵ خبرنگار زن!»

 

در میان یادداشت‌ها به موضوعات جالب دیگری هم برمی‌خوریم، مثل طرح مدل مو برای سفر پاریس، که نشان از توجه زنی به مد و سروشکل ظاهری‌اش دارد که بعد‌ها ظاهر و نوع لباس پوشیدنش شهره آفاق شد. از سوی دیگر از این نوشته‌ها پیداست که وقتی پای دکوراسیون داخلی به میان می‌آید، بانوی اول سابق همواره دستی در کار داشته است. در این مجموعه در کنار نمونه‌هایی از پارچه‌های مختلف به دست‌نوشته‌ها و طرح‌هایی برمی‌خوریم که سرانجام به طرح پرده‌های اتاق بیضی کاخ سفید بدل شدند.

 

یکی دیگر از نوشته‌های این مجموعه هم سخنرانی کوتاهی به زبان اسپانیایی است که ژاکلین کندی در سال ۱۹۶۲ خطاب به مبارزان آزادی‌خواه کوبایی در میامی ایراد کرده بود. او در این نطق به آن‌ها گفته بود که وقتی پسرش بزرگ شد، داستان شهامت‌ها و رشادت‌های آن‌ها را برایش تعریف خواهد کرد.

کلید واژه ها: ژاکلین کندی کندی


نظر شما :