قبر کوروش کبیر کشف شد

۲۳ مرداد ۱۳۳۷
۰۷ بهمن ۱۳۹۰ | ۰۳:۰۷ کد : ۱۷۳۷ کاغذ اخبار
قبر کوروش کبیر کشف شد
امروز اطلاع حاصل شد که آقای سامی رییس بنگاه علمی تخت جمشید گزارش مهمی پیرامون یک کشف بزرگ تاریخی توسط ادارۀ کل باستان‌شناسی برای آقای وزیر فرهنگ فرستاده است.

 

خلاصه گزارش رسیده از این قرار است که چندی پیش آقای سمندر کار‌شناس فنی باستان‌شناسی به اتفاق عده‌ای از کارگران فنی برای مرمت بنای سنگ آرامگاه کوروش کبیر و خشک کردن ریشه‌های درخت‌های انجیر کوهستانی که از شکاف سنگ‌ها رسته است، به پازارگار (پایتخت کوروش کبیر) عزیمت می‌نماید.

 

آقای سمندر ضمن مرمت پشت بام آرامگاه متوجه می‌شود که در زیر یک ردیف سنگ مسقف گودالی سنگی وجود دارد. پس از حفاری دقیق دو گودال به طول تقریبی ۲ متر و عرض یک متر و با عمق ۸۵ سانتی‌متر که از خاک انباشته شده بود کشف می‌گردد.

 

دانشمندان و باستان‌شناسان پس از این کشف مهم معتقدند که این دو گودال سنگی مدفن اصلی کوروش در داخل اتاق آرامگاه قرار داشته ولی جسد وی برای آنکه از دستبرد مصون باشد در این محل مخفی به خاک سپرده شده است. اهمیت این کشف در آن است که در هیچ یک از متون تاریخی از این ۲ قبر که در پشت بام این بنای سنگی عظیم قرار دارد ذکری نرفته و مسلم است که گذشتگان از آن اطلاعی نداشته‌اند و بدین ترتیب بر بسیاری از نقل‌قول‌های تاریخی قلم بطلان کشیده شد.

 

 

روزنامه اطلاعات

کلید واژه ها: کوروش مقبره کوروش پاسارگاد


نظر شما :