سه برجستگی چریک‌های فدایی خلق- یادداشتی از مازیار بهروز

۲۱ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۹:۴۷ کد : ۳۶۶ از دیگر رسانه‌ها
سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران ( فداییان) را باید بزرگ‌ترین و موثرترین جریان مسلحانه مخالف نظام شاهنشاهی به حساب آورد.

 

این سازمان در اوج قدرت شاه در سال ۱۳۴۹ با عملیات سیاهکل، مبارزات علنی و قهری خود را آغاز کرد و آن را تا پیروزی انقلاب ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ ادامه داد. بنابراین، نقش این سازمان در مبارزات ضد شاه و نظام سلطنت از اهمیت تاریخی برخوردار است.

 

از این منظر، شاید بتوان نقش فداییان را از چند جنبه مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

 

به گمان من، اولین و مهم ترین برجستگی اقدام فداییان در به دست گرفتن اسلحه و اقدام به مبارزه قهرآمیز، پاسخ اعتراضی نسلی از جوانان ایران به وضعیت موجود کشور بود.

 

درواقع، اقدام به مبارزه مسلحانه در ایران در خلاء اتفاق نیفتاد و نمودار جو ستیزه جو و انقلابی دهه ۱۹۶۰ میلادی (۱۳۴۰ خورشیدی) در جهان بود؛ از دانشگاه‌های کشورهای اروپایی تا خیابان‌های آمریکا و از فلسطین تا آمریکای لاتین و البته ویتنام. دهه ۱۹۶۰ میلادی، سال‌های خشم و اعتراض نسلی جدید بود.

 

انعکاس این روحیه ستیزه‌جو در ایران، جنبش مسلحانه بود. بنابراین، نسلی که در ایران دست به اسلحه برد، درواقع به نظام شاهنشاهی و اصلاحات شاه اعتراض داشت.

 

شاید بیش از هر مساله دیگر، اعترض این نسل به جو خفقان و مصادره جامعه مدنی، سیاسی و فرهنگی جامعه توسط حکومت بود بدون آنکه راه حل آنان برای آینده کشور لزوما دموکراتیک بوده باشد.

 

دومین برجستگی مشی مسلحانه که فداییان پیشتاز آن بودند، چالش حکومت شاه در اوج قدرت آن بود.

 

گویی این نسل می‌خواست مردم بدانند ( یا "خلق" آن طور که آنان مردم را می‌نامیدند) که همه چیز آرام نیست و قدرت شاه آن طور که خود و حکومت ادعا می کنند، مطلق نیست. یعنی نه حکومت آن چنان که می‌گوید به شکل مطلق بر اوضاع سوار است و نه مردم آن چنان که فکر می‌کنند، به شکل مطلق در ضعف هستند.

 

شکسته شدن این دو مطلق، بی‌شک روحیه مبارزاتی را در سطوح مختلف جامعه بالا نگه می داشت.

 

برجستگی سوم عملیات فداییان در بازیافت وجهه چپ انقلابی و مارکسیست در جامعه ایران بود؛ چپی که وجهه اش به خاطر کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ و عدم تحرک حزب توده تا حدود زیادی ضربه خورده بود.

یعنی جنبش مسلحانه در ایران بار دیگر گفتمان چپ انقلابی (مسلمان و بخصوص مارکسیست) را در سطح جامعه مطرح ساخت.

 

جنبش مسلحانه در تحلیل نهایی نتوانست آن طور که خود ادعا می‌کرد، خلق را در یک انقلاب ظفرنمون رهبری کند و پایه‌های جامعه و طرحی نوین را در ایران پی‌ریزی کند.

 

شاید این انتظار از توان خود، از روز اول بی‌مورد بود، اما مبارزه مسلحانه تاثیرات جنبی خاص خود را بر روند شکل گیری انقلاب، در طول ۱۳ ماهی که منجر به فروپاشی نظام شاهنشاهی شد و در سال‌های اول پس از انقلاب بر جای گذاشت.

 

 * مازیار بهروز دانشیار گروه تاریخ دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو در آمریکا  و نویسنده کتاب "شورشیان آرمانخواه" است.

 

منبع: بی بی سی

 

کلید واژه ها: چریک های فدایی خلق خلق مازیار بهروز


نظر شما :