تأکید قالیباف بر حفظ خاطرات جمعی تهران/ بناهای تاریخی پایتخت مستندسازی شد

۰۴ آذر ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۵۵۲ از دیگر رسانه‌ها
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از مستندسازی بناهای تاریخی که تا پیش از سال ۱۳۶۰ ساخته شده‌اند، در راستای حفظ خاطرات جمعی در تهران خبر داد.

 

محمدجواد شوشتری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، بیان کرد: سازمان زیباسازی شهر تهران با هدف شناسایی و معرفی همهٔ آثار تاریخی که تا پیش از سال ۱۳۶۰ ساخته شده‌اند، عملیات عکس‌برداری و مستندسازی این بنا‌ها را در دست انجام دارد.

 

او با اشاره به جمع‌آوری حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰هزار فریم عکس در یک سال گذشته از بناهای تاریخی شهر تهران، اظهار کرد: در حال شناسنامه‌دار کردن و چاپ عکس‌های موجود هستیم‌، چون این عکس‌ها خاطرات و تاریخ تهران قدیم هستند.

 

وی متولی اجرای این‌گونه پروژه‌ها را سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دانست و گفت: سازمان زیباسازی هرچند یک سازمان حاشیه‌ای در این قضیه است، اما به‌عنوان بخشی از شهرداری برای جلوگیری از هر اتفاق بدی، در این زمینه تلاش می‌کند و تا حدی نیز موفق به ورود به این قضیه شده است.

 

شوشتری ادامه داد:‌ کسی نظر سازمان زیباسازی را برای تخریب خانه‌ای تاریخی نمی‌خواهد، اما در حدود یک سال است که ما در حال گردآوری آمار و اطلاعات هستیم تا خود را به سطحی برسانیم که بتوانیم جایی بایستیم و حرف بزنیم. اکنون با جمع‌آوری عکس‌ها و اطلاعات، قصد داریم کتاب هر منطقهٔ تهران را چاپ کنیم تا این آثار و بناهای تاریخی معرفی شوند.

 

او با اشاره به پیگیری‌های سازمان زیباسازی برای جلوگیری از تخریب بافت فرسودهٔ پشت امامزاده یحیی‌، اظهار کرد:‌ ما برای ساخت جادهٔ قدیم کرج ـ تهران اعتبار می‌گذاریم. در حالی که بهتر است به جای این کار، تهران قدیم را به همین نام حفظ کنیم.

 

وی تأکید کرد: می‌خواهیم کاری انجام دهیم که اگر قرار است بحث تخریب بنا‌ها و خانه‌های قدیمی اتفاق بیافتد، نظر سازمان زیباسازی را به‌عنوان مکانی که پشتوانهٔ هنری و علمی دارد، در این زمینه جویا شوند. ما هم آنقدر اجازهٔ ورود داشته باشیم که از تخریب‌های بی‌رویه جلوگیری کنیم.

 

او سازمان زیباسازی شهر تهران را یک سازمان تخصصی دانست و گفت: براساس اساسنامهٔ این سازمان، تلاش می‌کنیم قدری جدی‌تر در این زمینه وارد شویم و تا کنون نیز پیشرفت‌هایی داشته‌ایم.

 

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به تأکید شهردار تهران دربارهٔ حفظ خاطرات جمعی شهر، اضافه کرد: به‌دنبال برگزاری همایش دو روزه‌ای دربارهٔ خاطرات شهر تهران هستیم. قصد داریم با برگزاری این همایش برای حفظ مکان‌هایی که فرهنگ و هویت تهران را دربردارند‌، تلاش کنیم.

کلید واژه ها: خانه های تاریخی بناهای تاریخی تاریخ تهران


نظر شما :