ورود کار‌شناسان ایتالیایی به تخت‌جمشید برای بررسی ترک‌ها

۰۱ آذر ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۱ کد : ۱۵۴۷ از دیگر رسانه‌ها
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: این سازمان تمامی اقدامات علمی، دقت نظر و جوانب کار‌شناسی برای حفاظت از آثار جهانی همچون تخت‌جمشید را انجام داده است.

 

مسعود علویان صدر در گفت‌و‌گو با ایرنا در مورد جریان سازی‌های اخیر برخی رسانه‌ها و پایگاه‌های مغرض خارجی در مورد تخریب تخت جمشید یادآور شد: خبررسانی‌های اخیر در مورد موضوع تخت‌جمشید در روزهای گذشته نشانگر برخوردی غیرکار‌شناسانه و غیرفنی با یک اثر تاریخی و جهانی بود.

 

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توضیح داد: هر اثر جهانی دارای یک پلان مدیریتی بوده که بایستی به طور دقیق و عینی رعایت شود و هر سال بازرسان کمیته نظارتی با بازرسی دقیق آثار یادشده نتیجه را اعلام می‌کنند.

 

معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: بر همین اساس بایستی هر سال کیفیت کار و فعالیت‌های عمرانی را بیشتر و دقیق‌تر از سال گذشته انجام دهیم.

 

به گفته علویان صدر، آنچه که اکنون در تخت‌جمشید اجرا می‌شود یک سیستم و پلان مدیریتی همراه با نظارتی کامل و مونیتورینگ جامع است و در این زمینه نیز تلاش داریم تا بهترین و با کیفیت‌ترین کارهای مرمت را داشته باشیم. وی ادامه داد: بیش از یک دهه است که به سبب همین ترک‌های موجود در تخت‌جمشید با کشورهای مختلف و بخصوص ایتالیا همکاری مشترکی داریم.

 

معاون سازمان میراث فرهنگی افزود: خوشبختانه برداشت‌های کارشناسانه‌ای انجام شده تا از موادی که می‌تواند در ارتباط با بحث مقاوم سازی سنگ‌ها و ترک‌ها نقش خوبی ایفا کنند، استفاده شود.

 

علویان صدر یادآور شد: به تازگی یک گروه متشکل از کار‌شناسان ایتالیایی به تخت‌جمشید آمده تا از موادی که بر اساس مطالعات و پژوهش‌ها بدست آمده بصورت آزمایشی در برخی از ترک‌ها استفاده کرده و در صورت نتایج مثبت آن را در سطح گسترده بکار گیرند.

 

وی یادآور شد: این کار‌شناسان اقرار دارند که زیبا‌ترین، کامل‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستم حفاظت در تخت جمشید اجرا شده است. معاون سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: این ترک‌ها مربوط به سالیان جدید نبوده بلکه پروسه‌ای است که در دراز مدت روی داده و از لحاظ شواهد تصویری و کار‌شناسی نیز این امر قابل اثبات است.

 

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه تمامی اقدامات کار‌شناسی برای حفاظت از تخت جمشید انجام شده است، اظهار داشت: معتقدم طی سالیان اخیر میزان حفاظت و مرمت از این بنای تاریخی به مراتب بهتر از گذشته بوده است.

 

---------------------------------------------

 

مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه- پاسارگاد:

خطری تخت جمشید را تهدید نمی‌کند

 

مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه- پاسارگاد اطمینان داد که ترک‌های تخت‌جمشید مربوط به ساختار سنگ است و خطری برای آن ندارد.

 

محمد حسین طالبیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا، در مورد اینکه گفته می‌شود تخت‌جمشید دچار ترک خوردگی‌های عمیق شده است، گفت: «تخت‌جمشید سال‌هاست از سوی کار‌شناسان باتجربه میراث فرهنگی پایش می‌شود، بدان معنا که مرتب از آن سازه عکس‌برداری‌ و در صورت مشاهده ترک، گزارش داده می‌شود تا در صورت نیاز، مرمت انجام گیرد.»

 

به گفته این کار‌شناس بناهای تاریخی، ‌ فاصله پایش، به صورت ادواری و با توجه به نوع سازه، جنس سنگ و مشکل سازه در دوره‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و فصلی انجام می‌گیرد و این موضوع در تخت‌جمشید با توجه به اهمیت این سازه تاریخی، به صورت هفتگی انجام می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، تخت‌جمشید ۴ آبان ۱۳۵۸ با شماره ۱۱۴ در فهرست میراث جهانی که در شهر قاهره مصر برگزار شد به ثبت جهانی رسید. پیش از آن نیز در ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ به ثبت آثار ملی کشور در آمده بود.

 

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه - پاسارگاد با توجه به اینکه تخت جمشید در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده، این سازه تاریخی نه تنها از سوی کار‌شناسان ایران بلکه از سوی کار‌شناسان یونسکو نیز از توجهی ویژه برخوردار است.

 

طالبیان در رابطه با نحوه تعامل با یونسکو با توجه به ثبت جهانی بودن تخت جمشید، اظهار داشت: «کار‌شناسان یونسکو به صورت دوره‌ای در سال چند بار از محل بازدید می‌کنند و تا کنون موردی بر تهدید یا نابودی این اثر تاریخی گزارش نشده است.»

 

وی خاطرنشان کرد: «کار‌شناسان داخلی و خارجی همچون کار‌شناسان مرمت ایتالیایی بر این امر اعتقاد دارند که ترک‌های تخت‌جمشید مربوط به جنس و ساخت سنگ است که به مرور زمان طی قرن‌ها به دلیل هوازدگی و فرسایش ایجاد شده است.»

 

مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه - پاسارگاد گفت: «ذات هر بنای تاریخی که در معرض عوامل محیطی همچون تغییر دما قرار دارد، با ترک همراه است؛ بنا همچون موجودی زنده است و هیچ بنایی هم در دنیا پیدا نمی‌شود که با قدمت ۲ هزار سال از هوازدگی و فرسایش مصون بماند.» طالبیان افزود: «زمانی که ترکی خطرناک و غیر ساختاری در بنای تاریخی گزارش شود کار‌شناسان به صورت اضطراری وارد عمل شده و سازه را مرمت می‌کنند.»

 

به گفته وی طبق قانون مرمت، وقتی ترک‌های غیرخطرناک بدون دلیل مرمت شوند، ماهیت سنگ به هم می‌ریزد: «وقتی یک بنای سنگی در فشار یا کشش باشد و از لحاظ غیر ساختار سنگ اشکالی وجود داشته باشد، وارد فاز مرمت می‌شویم.»

 

مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه- پاسارگاد افزود: «چند دهه است حفاظت از تخت جمشید انجام می‌گیرد و به همین علت است که تاکنون فرو نریخته و بیش از یک دهه است که در صورت مشاهده ترک‌های خطرناک تزریق مواد آهکی داخل بنا استحکام بخشی و تثبیت سازه سنگی انجام می‌شود و این امر با مدرن‌ترین آزمایش‌ها و مطابق با تکنولوژی روز انجام می‌گیرد.»

 

تخت‌جمشید در محوطه وسیعی واقع شده که از یک طرف به کوه رحمت و از طرف دیگر به مرودشت محدود است. این کاخ‌های بزرگ سلطنتی در کنار شهر پارسه که یونانیان آن را پرسپولیس خوانده‌اند، ساخته شده است.

 

ساخت تخت جمشید در زمان داریوش اول آغاز شد. نخست صفه یا تختگاه بلندی را آماده کردند و روی آن تالار آپادانا و پله‌های اصلی و کاخ تچر را ساختند. پس از داریوش، پسرش خشایارشاه، تالاری دیگر را بنام تالار «هدیش» بنا کرد و طرح بنای تالار صد ستون را ریخت؛ اردشیر اول هم تالار صد ستون را تمام کرد؛ اما اردشیر سوم ساختمان دیگری را آغاز کرد که ناتمام ماند.

 

این ساختمان‌ها روی پایه‌هایی ساخته شــده که قسمتـی از آن‌ها صخره‌های عظیم و یکپارچه بوده یا آن‌ها را در کوه تراشیده‌اند. معماری هخامنشی، هنری است از نوع تلفیق و ابداع که از سبک معماری‌های بابل و آشور و مصر و شهرهای یونانی آسیای صغیر و قوم اورارتو اقتباس شده و با هنر نمایی و ابتکار روح ایرانی نوع مستقلی را از معماری پدید آورده است.

کلید واژه ها: تخت جمشید


نظر شما :