آغاز مرمت ترک‌های تخت‌جمشید/ معاون میراث فرهنگی استان فارس: وجود ترک‌ها طبیعی است

۲۸ آبان ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۷ کد : ۱۵۳۶ از دیگر رسانه‌ها
برای جلوگیری از ایجاد ترک‌های متعدد در ستون‌های تخت‌جمشید، یکی از عظیم‌ترین بناهای سنگی جهان، مرمت این ترک‌ها و شکاف‌ها آغاز شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس در واکنش به اخبار منتشر شده درباره ترک ایجاد شده در سازه تخت‌جمشید گفت: وجود این ترک‌ها طبیعی است و کارگاه مرمت تخت‌‌جمشید، ترمیم ترک‌ها را آغاز کرده است.

 

نصیری با بیان اینکه در حالت کلی هر ترک و منفذه ایجاد شده در سازه بناهای تاریخی می‌تواند به بنا آسیب برساند، گفت: با اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان، خطر آسیب‌رسانی به این بنای جهانی مرتفع شده است.

 

وی به برگزاری کارگاه اجرایی در تخت‌جمشید اشاره کرد و افزود: در این کارگاه‌ها، مواد ترمیمی مخصوص پرکردن درز‌ها و شکاف‌های بناهای تاریخی از کشور ایتالیا مورد آزمایش قرار گرفت و از این مواد در ترمیم ترک‌های موجود استفاده می‌شود.

 

نصیری تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی تاکنون اقدامات پژوهشی و مطالعاتی فراوانی را در خصوص تخت‌جمشید انجام داده است. وی ادامه داد: در محوطه تخت‌جمشید کارگاه حفاظت از سنگ راه‌اندازی شده است.

 

تخت‌جمشید یا پرسپولیس در شهرستان مرودشت در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز واقع است. تخت‌جمشید یکی از ۱۵ اثر ملی ست که ۳۲ سال پیش (۲۹ اکتبر ۱۹۷۹) به ثبت جهانی رسیده است.
 

کلید واژه ها: تخت جمشید


نظر شما :