پوریزدان‌پرست: به دانشجویان تسخیرکننده سفارت آمریکا اورکت دادند و پس گرفتند

۱۳ مهر ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۸ کد : ۱۳۷۲ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: سیدمحمدهاشم پوریزدان‌پرست، از دانشجویان فعال در تسخیر سفارت آمریکا در گفت‌و‌گو با ویژه‌نامه هفته‌نامه ۹ دی درباره رابطه ایران و آمریکا، خاطراتی از آن دوران نقل کرده که برخی از سووالات و پاسخ‌های وی بدین شرح است:

 

یکی از مهم‌ترین اسنادی که از لانه منتشر شد مربوط به شخص امیرانتظام بود، حتی وی دستگیر و به حبس ابد محکوم شد، مهم‌ترین واکنش‌های بعد از این اقدام چه بود؟

 

با مشخص شدن ابعاد خیانت وی تعدادی از سفرای اروپایی را دعوت کردیم و در همان جا وی را دستگیر کردیم البته در پرونده وی پای دولت موقت و نهضت آزادی هم در میان بود لذا برای آزادی وی تلاش‌های بسیار صورت گرفت تا وی را بی‌گناه معرفی کنند. تبلیغات وسیعی از سوی کیهان آن روز به مدیریت ابراهیم یزدی صورت گرفت. سرانجام وی به جرم قطعی جاسوسی به اعدام محکوم شد هر چند که با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شد.

 

 

ناصر میناچی نیز از جمله افرادی بود که شما علیه وی اسنادی را منتشر کردید. اما وی دچار سرنوشت امیرانتظام نشد.

 

شورای انقلاب و جاهای دیگر با مصوبه‌ای جلوی افشاگری دانشجویان را گرفتند.

 

 

آقای میناچی تصریح کردند که من را در زیرزمین سفارت محبوس کردند اما بعد از آزادی، سریعا دادستان وقت با رد اتهامات از من معذرت‌خواهی کرد.

 

آن مصوبه ضربه سختی را به دانشجویان زد و جلوی بسیاری از افشاگری‌ها را سد کرد.

 

 

آیا برای دانشجویانی که شبانه‌روز حضور داشتند حقوقی را مشخص کرده بودند؟

 

نه، فقط لقمه نانی بود، آخر هم یک اورکت را که روز اول داده بودند و دیگر کهنه شده بود پس گرفتند و گفتند این‌ها جزو اموال سپاه است.

 

 

کسی هم بود که در میانه راه و در‌‌ همان زمان ببرد و سفارت را ترک کند؟

 

حاتم قادری و جواد مظفر هم در تسخیر لانه جاسوسی حضور داشتند اما‌‌ همان شب اول از لانه بیرون رفتند. عده‌ای نیز بودند که در سومین روز تسخیر و پس از تاییدات مکرر حضرت امام گفتند که این کار هر چند ضدامپریالیستی است اما این راه مبارزه با امپریالیسم نیست. باید اول با پایگاه‌های داخلی امپریالیسم یعنی ارتجاع و لیبرالیسم مبارزه نمود. تسخیر لانه جاسوسی را تایید نکردند و در مخالفت با امام بیرون رفتند!

کلید واژه ها: سفارت آمریکا


نظر شما :