سردار علایی: بنی‌صدر تصور می‌کرد ارتش در امور جنگ متخصص است

۰۶ مهر ۱۳۹۰ | ۰۱:۱۱ کد : ۱۳۳۸ از دیگر رسانه‌ها
یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس گفت: امام خمینی (ره) در زمان تصویب قطعنامه ۵۹۸ به این نتیجه رسیده بودند که باید جنگ را تمام کنند.

 

به گزارش ایسنا، سردار علایی که عصر روز گذشته در مراسمی که به مناسبت هفته دفاع مقدس در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد سخن می‌گفت، افزود: از روزی که جنگ شروع شد امام فرماندهی کل قوا را به بنی‌صدر واگذار کردند. در دیدگاه بنی‌صدر یک اشکال اساسی وجود داشت و آن این بود که او تصور می‌کرد ارتش بسیار توانمند و متخصص در امور جنگ است و ما هر چه ارتش را تقویت کنیم بهتر می‌توانیم پیش روی داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: عیب این حرف این بود که اولا همه‌ تجهیزات، امکانات و دستگاه‌ها و آموزش‌ها و ساختار ارتش در زمان شاه وابسته به آمریکا بود و باید این پشتیبانی باشد تا بتوان جنگید که این‌ها نبود و دیگر اینکه تمام رده فرماندهی ارتش از سرهنگ به بالا دیگر در ارتش نبودند، یا بازنشسته شده و یا به خارج از کشور گریخته بودند و اشکال سوم بنی‌صدر این بود که فکر می‌کرد مردم نمی‌توانند در جنگ نقش‌آفرین باشند در حالی که امام مردم را منشأ تحول و توانا برای ایفای نقش‌های اساسی می‌دانستند. تصوری که بنی‌صدر از ارتش داشت فرا‌تر از واقعیت بود و نمی‌دانست مردم ظرفیت‌های ملی هستند.

 

سردار علایی با اشاره به عملیات هویزه که «نصر» نامیده شد، بیان کرد: چهار عملیات تا دی ماه سال ۱۳۵۹ انجام شد که به جز عملیات نصر، همه‌ آن‌ها با شکست مواجه شدند و عملیات نصر باعث شد تا بنی‌صدر به این نتیجه برسد که نقش مردم و نقش نیروهای داوطلب خیلی مهم است.

 

وی با اظهار اینکه سپاه در دوران جنگ تبدیل به قدرت عظیم نظامی شد، گفت: در طول یک سال، سپاه کارآزموده شد. مخصوصا در حوزه‌ اطلاعات و عملیات. دلیلش آمیختگی کار تئوریک و عملی در سپاه بود.

 

سردار علایی در مورد دلایل پیروزی‌های سال دوم جنگ گفت: با توجه به تجربه شکست‌ها و موفقیت‌های سال اول جنگ، سپاه و ارتش متوجه شدند که جنگ یک علم تمام عیار است و بدون مطالعه، برنامه‌ریزی و کسب اطلاعات، امکان عملیات موفق وجود ندارد. همچنین هماهنگی ارتش و سپاه و ترکیب امکانات سخت‌افزاری ارتش با امکانات نرم‌افزاری سپاه و قدرت بکارگیری نیروهای داوطلب نیز یکی دیگر از عوامل پیروزی‌های در جنگ بوده است.

 

وی ادامه داد: ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای مردم همه فداکاری کردند و تا جایی که می‌توان، باید بی‌طرفانه و بدون تعصبات صنفی به مسائل نگاه کرد و باید تا جایی که می‌توانیم از این تجربه تاریخی خوب استفاده کنیم.

 

سردار علایی در پاسخ به سوالی که چرا بعد از فتح خرمشهر، ما جنگ را ادامه دادیم؟ تصریح کرد: در اولین قطعنامه سازمان ملل، اسمی از اینکه عراق به ما حمله کرده است، نبود. عراق قرارداد سال ۱۹۷۵ را با آغاز جنگ پاره کرد. از سوی دیگر، کشوری که جنگ و خسارت به بار آورده است باید خسارت بپردازد. بعد از فتح خرمشهر هنوز این شرایط باقی بود و جنگ خود به خود ادامه پیدا کرد.

 

سردار علایی با اشاره به عقیده بعضی از مسئولان چه نظامی و غیر نظامی که معتقد بودند باید در جنگ از مرز عبور کنیم، خاطرنشان کرد: امام برای عبور از مرز چهار اشکال گرفتند؛ از جمله عراق می‌تواند ما را به عنوان متجاوز در افکار عمومی مطرح کند، صدام می‌تواند عرق ملی مردم خود را که با او مخالف بودند برانگیزد، ‌کشورهای اروپایی و آمریکایی و عربی علنی‌تر از صدام حمایت می‌کنند و اینکه تا کجا این جنگ ادامه یابد را می‌توان نام برد.

 

وی با اشاره به تأخیر یک ساله ایران برای قبول قطعنامه ۵۹۸ که در سال هفتم جنگ تصویب شده بود، افزود: در این قطعنامه قید نشده بود که عراق آغازگر جنگ است و حکیمانه‌ترین تصمیم ممکن بود که امام اتخاذ کردند چرا که به دلیل مداخله‌ آمریکا و کشورهای عربی ادامه جنگ برای ما امکان‌پذیر نبود. ما از نظر نظامی موفق بودیم و در صحنه‌ ابتکار عمل را داشتیم ولی تأمین سلاح و امکانات کافی ممکن نبود.

 

سردار علایی با بیان اینکه چرا امام راحل از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ به عنوان جام زهر یاد می‌کنند، خاطرنشان کرد: به عقیده من، بعد از عملیات رمضان، تصور امام این بود که مردم عراق نیز می‌توانند در داخل کشور علیه صدام قیام کنند و او را نابود سازند ولی با قبول قطعنامه اینگونه نشد.

 

وی با یادآوری اینکه در زمان صلح، امکانات نیروهای مسلح در خدمت سازندگی کشور قرار می‌گیرد، گفت: در واقع به‌کارگیری این امکانات در این حوزه کمک به سازندگی کشور است و باید فضای کسب و کار به گونه‌ای باشد که مردم در قالب سازمان‌های مختلف بتوانند ساختارهایی را ایجاد کنند تا کارهای بزرگ انجام دهند.

 

سردار علایی همچنین در پاسخ به سوالی تصریح کرد: کسی نباید رقیب مردم و یا بخش خصوصی باشد. ظرفیت بخش خصوصی و پیمانکاری در کشور خیلی پایین است و جای رشد بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد.

 

وی اظهار کرد: نیروهای مسلح اصولا باید نسبت به فعالیت‌های سیاسی قانونی بی‌طرف باشند و اگر به این امر در همه کشور‌ها عمل شود مردم می‌توانند با نشاط سیاسی و طبق قانون عمل کنند و این به نفع کشور‌ها است.

 

سردار علایی در پایان یادآور شد: ‌امام می‌خواستند بسیج الگوی یک انسان اسلامی باشد که چند ویژگی دارد، اول اینکه خود را فراموش می‌کند و فردا را در نظر می‌گیرد و یار مظلوم ضد ظالم است.

کلید واژه ها: حسین علایی بنی صدر جنگ تحمیلی


نظر شما :