آیت‌الله مصباح یزدی: کلاغ‌ها و گرگ‌ها هم از آب و خاک دفاع می‌کنند/ شهادت نباید با ملی‌گرایی مقایسه شود

۰۵ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۷ کد : ۱۳۳۵ از دیگر رسانه‌ها
آیت‌الله مصباح یزدی با انتقاد از ترویج برخی تفکرات انحرافی در مورد دفاع مقدس، گفت: هنوز فرهنگ شهادت در فرهنگ ما ضعیف و مظلوم است، فرهنگ جهاد و شهادت با دفاع حیوانات از خانه و کاشانه خود بسیار متفاوت است و اگر این را فهمانده بودیم می‌دانستیم یک قطره خون «محمد جهان ‌آرا» با خروار‌ها و دریا‌ها خون آرش کمانگیر و امثال او تفاوت دارد.

 

به گزارش رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، در همایش «ولایت مداری در فرهنگ جهاد و شهادت» که در این مؤسسه برگزار شد، با اشاره به اهمیت فرهنگ جهاد و شهادت گفت: با وجود این فرهنگ جهاد و شهادت در سه دهه اخیر در کشور ما بسیار عزت پیدا کرده است، هنوز از نظر فرهنگی، شهادت و جهاد اسلامی در فرهنگ ما غریب است. وی در ادامه افزود: بسیاری از خودی‌ها وقتی درباره دفاع، جهاد و شهادت بحث می‌کنند، به گونه‌ای سخن می‌گویند که در شأن جهاد و شهادت اسلامی نیست.

 

این مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: نمونه‌ای که می‌گویم مربوط به همین امروز صبح است، امروز صبح وقتی که تلویزیون را باز کردم، مصاحبه‌ای درباره جهاد و شهادت پخش می‌شد، مجری و دو کار‌شناس درباره این موضوع صحبت می‌کردند.

 

وی ادامه داد: یکی از میهمان‌ها می‌گفت مسأله جنگ را تمام شده ندانید، قهرمان‌های ما منحصر به قهرمان‌های دفاع مقدس نبودند، قهرمان‌های ما منحصر به «محمد جهان آرا» نبود، این جوان‌های ما همه محمد جهان آرا هستند، و نه این‌ها، بلکه در طول تاریخ این جوان‌ها بوده‌اند و اشاره کرد به اینکه در دو هزار سال پیش هنگامی که حمله دشمن واقع شده، فلان شخص از کشور دفاع کرده است.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: من البته این مطلب را می‌دانستم ولی امروز داغم تازه شد، هنوز بعد از سی و چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی، مسأله جهاد و شهادت در راه خدا را با دفاع از آب و خاک و لانه و آشیانه یکی می‌دانیم.

 

وی یادآور شد: برای توجیه اینکه لازم است دفاع کرد، از همین مفاهیم استفاده می‌کنیم و می‌گوییم «لازم است و این ارزش است که انسان از خانه و آشیانه خود دفاع کنیم، این حق جامعه است، جامعه‌ای که زمینه رشد ما را فراهم کرده است ما نیز باید از آن دفاع کنیم، ما عاشق آب و خاک هستیم و دفاع مقدسی که صورت گرفت دفاع از همین آب و خاک بود و این هم چیز تازه‌ای نیست، هزاران سال است، ایرانیان از آب و خاک خود دفاع کرده‌اند.»

 

آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد: آن قدر این مسأله سنگین است که جا دارد انسان دق کند و بمیرد، دفاع از آب و خاک را کلاغ‌ها و گرگ‌ها هم دارند، این مسأله منحصر به ایران هم نیست، عراقی‌ها، روس‌ها و انگلیسی‌ها هم از آب و خاک خود دفاع می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: ارزش این کار همانند ارزش دفاع حیوانات از خانه و کاشانه خود است، البته اگر همین را هم نداشته باشند، از حیوانات هم پست‌تر هستند، اگر آنقدر بی‌رمق و بی‌احساس باشند که از خانه و عرض و ناموس خود دفاع نکنند از خروس هم پست‌تر هستند.

 

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ابراز داشت: اما این ارزشی برای کشور ما نیست و این احساسی است مشترک میان انسان و حیوان، مؤمن و کافر و بین حق و باطل، دفاع از آب و خاک و لانه و آشیانه چیز افتخارآمیزی نیست، بعد از سی سال با آن همه فداکردن گل‌های کشور در راه دین و اسلام، افرادی در سیمای جمهوری اسلامی می‌گویند، تنها محمد جهان آرا قهرمان نبود.

 

این عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: ما هنوز بعد از سی سال نتوانسته‌ایم ارزش دفاع از دین را برای مردم بیان کنیم، کسی که برای مصاحبه در صدا و سیما دعوت می‌شود، یک فرد عامی نیست، بلکه یک شخصیت فرهیخته است، اما هنوز فرق محمد جهان آرا و آرش کمانگیر را نمی‌داند.

 

وی تأکید کرد: ما در این زمینه خیلی کم کار کرده‌ایم و هنوز فرهنگ شهادت در فرهنگ ما ضعیف و مظلوم است، فرهنگ جهاد و شهادت با دفاع حیوانات از خانه و کاشانه خود بسیار متفاوت است و اگر این را فهمانده بودیم می‌دانستیم یک قطره خون محمد جهان آرا با خروار‌ها و دریا‌ها خون آرش کمانگیر و امثال او تفاوت دارد.

 

آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: این خون ارزش الهی دارد زیرا برای خدا ریخته شده و «ثارالله» است او برای آب و خاک، خون خود را ریخته و ارزش خاک را دارد، کاری که برای خدا انجام گرفته باشد، ارزش خدایی پیدا می‌کند و کاری که برای چیز دیگری شده باشد، ارزش‌‌ همان را پیدا می‌کند.

 

وی خاطر نشان کرد: چقدر هنوز فرهنگ شهادت در کشور ما مظلوم است که برنامه تلویزیونی در شبکه ملی بعد از سی و چند سال از انقلاب اسلامی در بهار شهادت، که بهار شهادت در طول تاریخ ما است، همه تاریخ ایران را بررسی کنیم یک فصلی در آن پیدا نمی‌کنیم که مانند فصل دفاع مقدس، شهادت بهار شده باشد، چنین سخنانی گفته می‌شود.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) یادآور شد: هنوز هم در گوشه و کنار کشور جوانان و نوجوانان هستند که درخواست می‌کنند دعا کنیم شهادت نصیبشان شود، این در سایه فرهنگ اسلامی چنین رشدی پیدا کرده است، اما در جامعه فرهیختگان ما هنوز بعد از چند دهه دفاع مقدس را با اختلافات مرزی بین دو نقطه در چند هزار سال پیش مقایسه می‌کنند.

 

وی ادامه داد: هنوز هم در بسیاری از سخنرانی‌ها و مقالات، دفاع به عنوان دفاع از آب و خاک یاد می‌شود و افتخار می‌کنیم که جهان آرای ما فدای آب و خاک شد، این ظلم به شهدا است که قدر آنان را پایین بیاوریم و ارزش خاک برای آنان قائل شویم، ‌حال آنکه ارزش آن‌ها الهی و ملکوتی است. آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد: به این بعد از مسأله شهادت باید بیشتر اهمیت داد، این بعد از مسأله شهادت را باید از مظلومیت بیرون آورد تا با ملی‌گرایی و حس ناسیونالیستی مقایسه نشود.

 

این عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: متأسفانه این سقوط و انحطاط فکری هنوز در بسیاری از شخصیت‌های بزرگ کشور ما هم وجود دارد، کسانی که نمی‌خواهند بپذیرند این بیداری اسلامی، اسلامی است، هنوز هم می‌گویند ملت‌های دنیا آزاد شدند و انسان آزاد شد و گرایش‌های اومانیستی را بر گرایش‌های الهی ترجیح می‌دهند.

 

وی ادامه داد: مفهومی که این افراد از انسان دارند شامل صدام و شمر هم می‌شود، آیا این انسان‌ها شرف دارند، انسانی شرف دارد که دارای ایمان و ارتباط با خدا باشد و در مقابل آن، کفر شرف منفی ایجاد می‌کند، ‌ انسانی که کافر و ضد خدا شد، ضد ارزش می‌شود ولو مغز انیشتین داشته باشد.

 

آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: شهید که در فرهنگ ما ارزش دارد به دلیل شهادت در راه انسان یا آب و خاک نیست، بلکه به این دلیل است که فدای دین خدا شده و ارزش خدایی پیدا کرده است و این با همه عالم قابل مقایسه نیست.

 

وی در پایان گفت: ما باید این را بفهمیم و بفهمانیم و ترویج کنیم و اساس فرهنگ خودمان قرار دهیم و به دیگران این خدمت را انجام دهیم که ارزش وجودی خود را بشناسند، این بعد از مسأله شهادت هنوز هم در جامعه‌ای که جای عزت شهادت است، غریب است.

کلید واژه ها: مصباح یزدی ناسیونالیسم ملی گرایی


نظر شما :