روایتی از اولین حمله ۱۴۰ خلبان ایرانی به پایگاه‌های عراق

۰۱ مهر ۱۳۹۰ | ۲۳:۲۲ کد : ۱۳۲۳ از دیگر رسانه‌ها
یک خلبان دوران دفاع مقدس گفت: اول مهرماه ۵۹ با فراخوان شهید فکوری ۱۴۰ فروند هواپیما به پرواز درآمدند و تمام پایگاه‌های هوایی عراق را مورد هدف قرار دادند؛ این نخستین پاسخ کوبنده ایران به دشمن بعثی بود.

 

امیر خلبان حسین خلیلی از تیز پروازان ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس است؛ وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص نقش نیروی هوایی در روزهای نخست جنگ تحمیلی اظهار داشت: حضور نیروی هوایی در روزهای آغازین جنگ تحمیلی، به یک محدوده خاص یا عملیات ویژه‌ای محدود نشد، بلکه علاوه بر گشت‌زنی هوایی و جلوگیری از بمباران هوایی دشمن به شهر‌ها، به شناسایی منطقه‌ای دشمن ‌پرداخت و در دفاع از رادار‌ها و سیستم‌های دفاعی اقصی نقاط کشور نقش مؤثری در ترابری هوایی رزمندگان ایرانی برعهده داشته است.

 

 

جابجایی ۵ تن مواد منفجره برای ژاندارمری

 

وی با اشاره به اینکه نیروی هوایی را نباید به انجام عملیات‌های نظامی یا زمان خاصی در دوران دفاع مقدس محدود کرد، گفت: برابر با اسناد موجود در نیروی هوایی این نیرو، همکاری‌های زیاد را با سازمان‌هایی همچون ژاندار‌مری، کمیته انقلاب اسلامی، شهربانی، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، نیروی زمینی و... در دوران دفاع مقدس داشته است؛ به خصوص در غائله کردستان علاوه بر پشتیبانی و ترابری هوایی رزمندگان، تکاوران نیروی دریایی هم توسط نیروی هوایی جابه‌جا شده‌اند و اسنادی از ژاندارمری موجود است که درخواست جابه‌جایی ۱۷، ۵ تن مواد منفجره در کردستان را از نیروی هوایی داشته است.

 

این خلبان برجسته دوران دفاع مقدس با پرداختن به عملیات‌های انجام شده علیه نیروهای دشمن تصریح کرد: مجزا کردن منطقه نبرد، پشتیبانی نزدیک هوایی، شناسایی هوایی و فرآوری هوایی از دیگر فعالیت‌های نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس بود که در کنار ایجاد عملیات‌های نظامی علیه دشمن انجام شده است.

 

 

«محمد نوژه» نخستین شهید نیروی هوایی

 

وی واکنش سریع، سرعت بالا در جابه‌جایی نیرو‌ها، قابلیت انعطاف و قدرت آتش را از ویژگی‌های قابل تمایز نیروی هوایی از سایر نیروهای نظامی دانست و اظهار داشت: خلبان «محمد نوژه» نخستین شهید نیروی هوایی است که هواپیمایش قبل از جنگ تحمیلی در غائله کردستان توسط ضد انقلاب مورد اصابت قرار گرفت و به شهادت رسید.

 

 

طرحی به تقلید از رژیم صهیونیستی

 

خلیلی با پرداختن به نخستین تهاجم هوایی دشمن در ۳۱ شهریور ۵۹ به کشورمان گفت: هواپیماهای عراقی در ساعت ۱۴ آخرین روز شهریور ماه ۵۹ با تقلید از حمله نیروی هوایی اسرائیل علیه مصر در جنگ شش روزه، اقدام به تعرض به پایگاه یکم مهرآباد، تبریز، همدان، دزفول، امیدیه و بوشهر کرد تا بتواند نیروی هوایی ما را فلج کند، اما خوشبختانه نیروی هوایی برخلاف نیروی هوایی مصر که در سال ۱۹۶۷ میلادی فلج شده بود، در کمتر از ۲ ساعت توانست با یاری خداوند پاسخ محکمی به تجاوزهای دشمن بعثی بدهد.

 

وی در ادامه افزود: نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران پس از یک و نیم ساعت از تهاجم هوایی دشمن موفق شد پایگاه‌های نظامی رژیم بعث را در شهرهای «کوت» و «ناصریه» عراق بمباران کند و واکنشی سریع به تهاجم عراق انجام دهد.

 

 

پاسخ کوبنده ۱۴۰ فروند هواپیمای ایرانی

 

این خلبان برجسته کشورمان با ذکر خاطره‌ای از نخستین عملیات برون مرزی و گسترده هوایی ایران به همه پایگاه‌های عراقی در نخستین روز مهرماه ۵۹ خاطرنشان کرد: در نخستین روز مهرماه ۵۹ با فراخوان «شهید فکوری»، ۱۴۰ فروند هواپیما از پایگاه‌های هوایی تهران، همدان و بوشهر به پرواز در آمدند و تمام پایگاه‌های هوایی عراق را مورد بمباران قرار دادند و موفق شدیم برتری هوایی جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر ثابت کنیم.

 

 

۷۰ شهید در ۶ ماه نخست جنگ

 

وی در ادامه یادآور شد: نیروی زمینی عراق با تهاجمش توانست تا پشت کرخه و ۵۰ کیلومتری پایگاه‌های هوایی دزفول نفوذ کند و از نظر هوایی در فاصله ۴ دقیقه‌ای با ایران قرار داشت و حتی می‌توانست با موشک‌های خود شهرهای دزفول و اندیمشک را مورد هدف قرار دهد. بد‌تر از آن، ‌این بود که رادار مستقر شده در دهلران که به عنوان چشم خوزستان به شمار می‌آمد، به تصرف دشمن درآمده و چنانچه رادار شهر دزفول هم سقوط می‌کرد دشمن می‌‌توانست پروازهای خود را از این شهر انجام دهد و ضعف ژئوپلتیک خود در شهر ناصریه را به نوعی جبران کند.

 

خلیلی گفت: اما با مقاومت نیروی هوایی این نقشه دشمن محقق نشد و با تقدیم ۷۰ شهید همچون شهاب سلطانی، حمید فضیلت، تورج یوسف، محمد حجتی، حسین بهرام، شهرام ناظریان، هادی زیرکی، محمدزاده نعمتی، بیژن هارونی، خالق حیدری، مهدی طیبی و چند شهید والامقام دیگر به زیبایی تمام موفق شدیم پایگاه هوایی دزفول را حفظ کنیم.

 

 

۲۱۲ شهید خلبان در طول ۸ سال دفاع مقدس

 

این خلبان دوران دفاع مقدس یادآور شد: در طول ۶ ماه نخست جنگ تحمیلی نیروی هوایی ۷۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد چرا که هنوز نیروهای زمینی به شکل گسترده‌ای برای دفاع از مرزهای غربی کشور مستقر نشده بودند و در طول این مدت نیروی هوایی نقش مؤثری در دفاع همه ‌جانبه از کشور داشت. این خلبان اف ۱۴ کشورمان تأکید کرد: نیروی هوایی در طول ۸ سال دفاع مقدس ۲۱۲ شهید خلبان تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

کلید واژه ها: جنگ تحمیلی


نظر شما :