تیتر «آیشمن ایران» و توقیف روزنامه کیهان- محمد بلوری

۱۵ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۸ کد : ۱۲۵۰ از دیگر رسانه‌ها
سپهبد حسین آزموده، دادستان نظامی تهران در رژیم گذشته مانند دیگر دژخیمان تاریخ گمان می‌کرد راز جنایاتش در شکنجه و اعدام بدون محاکمه زندانیان سیاسی و گم و گور کردن آزاداندیشان در پشت دیوارهای بلند سلول‌ها برای همیشه پنهان خواهد ماند، اما در مصاحبه‌ای تاریخی که من به عنوان خبرنگار روزنامه کیهان در سال ۱۳۳۹ با وزیر دادگستری داشتم چه زود این راز فاش شد و افشای جنایاتش بهت و خشم افکار عمومی را برانگیخت.

 

حدود ۵۰ سال پیش سردبیر روزنامه به من ماموریت داد به دیدن نورالدین الموتی (وزیر دادگستری زمان نخست‌وزیری دکتر علی امینی) بروم تا عکاس روزنامه از او عکس‌هایی برای آرشیو بگیرد. من هم به فکر افتادم که با استفاده از فرصت درباره سپهبد حسین آزموده از وزیر بپرسم. آن روز‌ها سپهبد آزموده را مرتبا برای بازجویی به دادگستری احضار می‌کردند ولی درباره علت این احضار‌ها چیزی بروز نمی‌دادند و خبرنگاران با سکوت مقامات روبرو می‌شدند. آن روز ظهر وقتی وارد اتاق وزیر دادگستری شدیم او داشت ناهار می‌خورد که برای گرفتن عکس دست از ناهارش کشید. گفتم: «آقای وزیر حرفی بزنید تا عکستان با حالت باشد.» با لبخندی پرسید: «چه بگویم؟» من هم فرصت را مناسب دیدم و گفتم: «مثلا درباره احضار سپهبد آزموده به دادگستری بگویید.» وزیر با شنیدن نام آزموده بدون آنکه متوجه شود که مصاحبه‌ای را با من آغاز کرده با چهره‌ای برافروخته گفت: «آزموده را می‌گویی؟ این مرد بی‌رحم (آیشمن ایران) است. آدولف آیشمن (سرهنگ اس.‌اس آلمان هیتلری) ‌، میلیون‌ها یهودی را از سراسر اروپا به اردوگاه ایران فرستاده و آنها را در اتاق‌های گاز خفه کرده و سپس در کوره‌ها سوزانده‌اند، سپهبد آزموده هم پس از کودتای بیست و هشت مرداد چه جوانانی را پس از آزار و شکنجه به جوخه‌های اعدام سپرد؟ شبانه به بازداشتگاه‌ لشگر زرهی۲ می‌رفت و هر شب دسته‌ای از زندانی‌های سیاسی را به بهانه‌ای از دیگر هم‌بندی‌هایش جدا می‌کرد، بعد به دستور او این جوان‌ها را شبانه با هواپیما به حوالی کویر می‌بردند و زنده‌زنده در دریاچه کویر قم می‌ریختند. بعد خانواده‌هایشان ما‌ه‌ها برای دیدن فرزندانشان از این زندان به آن زندان می‌رفتند.»

 

حرف‌های وزیر دادگستری چنان هیجان‌زده‌ام کرده بود که حتی به شنیده‌هایم شک می‌کردم تا اینکه همکار عکاسم در راه اطمینان داد آنچه شنیده‌ام درست است. در تحریریه با عجله این مطلب را نوشتم و به سردبیرمان دادم و از روزنامه رفتم بی‌آنکه مطمئن باشم چنین خبری چاپ می‌شود. چند ساعت بعد هنگامی که از خیابان می‌گذشتم دیدم ماموران امنیتی به دکه‌های مطبوعاتی هجوم برده‌اند و مشغول جمع‌آوری نسخه‌های روزنامه کیهان هستند. نگاهم که به روزنامه افتاد دیدم در بالای صفحه با تیتر درشتی از زبان وزیر دادگستری چاپ شده: «سپهبد آزموده آیشمن ایران». روزنامه کیهان توقیف شده بود و آن روز هر چند دقیقه یک بار گوینده رادیو ایران، اعلامیه دولت را می‌خواند که در آن عنوان شده بود: «روزنامه کیهان به دلیل چاپ یک مطلب خلاف واقع از جانب وزیر دادگستری تا اطلاع ثانوی توقیف می‌شود و دستور جمع‌آوری آن نیز از طرف دولت صادر شده است.» انتشار این خبر فضای شهر را ملتهب کرد و روز بعد دانشجویان با چسباندن تصاویری از صفحه اول کیهان روی پلاکاردهایی، تظاهرات گسترده‌ای در محوطه دانشگاه تهران به راه انداختند. ماموران درهای دانشگاه را بستند و مردم به حمایت از دانشجویان پشت در‌ها اجتماع کردند و به حمایت از دانشجویان شعارهایی دادند. کیهان پس از دو روز توقیف در برابر فشار افکار عمومی اجازه انتشار گرفت.

 

 

منبع: روزنامه اعتماد

کلید واژه ها: محمد بلوری روزنامه کیهان سپهبد آزموده


نظر شما :