جهان در ۵۰ سال قبل-۱

ترجمه: شیدا قماشچی
۲۳ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۵ کد : ۳۲۷۳ تاریخ مصور
برای مشاهده عکس‌ها در ابعاد بزرگتر بر روی آن‌ها کلیک کنید.


آگوست ۱۹۶۳، یکی از طرفداران تبعیض نژادی در تظاهرات ضد یهود در تابستان ۱۹۶۳ به خیابان آمده است. در هفته‌های پیش از یکپارچه کردن مدارس بیرمنگام، این تظاهرات شدت گرفتند. (عکس:Vernon Merritt/The Birmingham News)

 

۲۸ آگوست ۱۹۶۳، مارتین لو‌ترکینگ رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکا برای هوادارانش، که به مناسبت «راهپیمایی واشنگتن» در واشنگتن دی سی گردهم آمده‌اند (بنای یادبود واشنگتن در پس‌زمینه تصویر قابل رویت است)، دست تکان می‌دهد. کینگ این راهپیمایی را «عظیم‌ترین تظاهرات برای آزادی در تاریخ آمریکا» نامید. مارتین لو‌ترکینگ در ۴ آوریل ۱۹۶۸ در ممفیس تنسی ترور شد. جیمز ارل ری به قتل اعتراف کرد و به ۹۹ سال حبس محکوم شد. ترور مارتین لوترکینگ جامعه آمریکا را در بهت فرو برد و امروزه نیز از مهم‌ترین وقایع تاریخ معاصر آمریکا به شمار می‌آید. (عکس از AFP)

 

مارس ۱۹۶۳، دانش‌آموزان سفیدپوست و سیاهپوست در کلاس «اقتصاد خانواده» کالج وست ویرجینیا. این مدرسه، از مدارسی بود که سیر یکپارچه ساختن نژادی را بالعکس پیمود و از مهم‌ترین مدارس آفریقایی- آمریکایی بود که تبدیل به کالجی شد که ۶۵ تا ۷۰ درصد از ۲۵۰۲ دانش‌آموزانش، سفیدپوست بودند. (عکس از AFP)

 

۱۲ ژانویه ۱۹۶۳، مایکل کربی ۲۵ ساله از میلتون ماساچوست، در حالیکه علامت صلح را در دست داشت، توسط پلیس دستگیر شد. او یکی از دو صلح‌جویی است که در محل راه‌اندازی زیردریایی مجهز به سلاح‌های اتمی یو.اس.اس نیتان هیل کربی، از متخصصان سلاح‌های هسته‌ای نیروی دریایی آمریکا، توسط پلیس دستگیر شدند. (عکس از AFP)

 

۹ می ‌۱۹۶۳، طرحی جدید از سازندگان موتورهای لامبرتا. آنیتا وایت از تدینگتون سوار بر کالسکه برقی به همراه دخترش آنیتا. (عکس: Keystone)

 

۸ فوریه ۱۹۶۳، فضانورد آمریکایی جان گلن در نخستین سالگرد سفر تاریخی‌اش به فضا، به همراه دو نمونه از فضاپیماهای برنامهٔ فضایی عطارد (مرکوری)، گذشته و آیندهٔ اکتشافات فضایی را توضیح می‌دهد. (عکس از AFP)

 

۱۲ ژوئن ۱۹۶۳، رالف هارگروو، رییس بخش شناسایی و تشخیص هویت اداره پلیس شهر جکسون، می‌سی‌‌سی‌پی، در حال بررسی اسلحه‌ای است که به گفتهٔ پلیس برای کشتن مدگار اورز از آن استفاده شده است. مدگار اورز نمایندهٔ سازمان NAACP (سازمان ملی پیشبرد حقوق سیاهپوستان) در خانه‌اش در جکسون به قتل رسید. اسلحه در علفزارهای نزدیک به محل قتل پیدا شد. (عکس از AFP)

 

۲۸ آگوست ۱۹۶۳، بخشی از بنای یادبود واشنگتن و پرچم آمریکا در عینک آفتابی کلینتون براون ۹ ساله از شهر گینزویل، منعکس شده‌اند. او در عمارت کنگره به راهپیمایی واشنگتن پیوسته است. (عکس از AFP)

 

۱۵ جولای ۱۹۶۳، آتش‌نشان‌ها، لوله‌های آب را با قدرت تمام به سمت تظاهرات‌کنندگان جنبش حقوق مدنی در بیرمنگام ایالت آلاباما، نشانه گرفته‌اند. (عکس: Bill Hudson/AP)

 

۲ ژانویه ۱۹۶۳، یک سرباز نیروی هوایی آمریکا حرکات ارتش ویتنام را در حین جنگ علیه چریک‌های ویت‌کنگ در دلتای میکونگ، زیر نظر دارد. ویت‌کنگ‌های کمونیست پس از نابود کردن ۵ هلیکوپتر آمریکایی، اعلام پیروزی کردند. طی این عملیات یک افسر آمریکایی کشته شد و ۳ سرباز نیز زخمی شدند. تا آن زمان شانزده هزار سرباز آمریکایی به جنوب ویتنام فرستاده شده بودند. (عکس: AP)

 

۱۲ فوریه ۱۹۶۳، نمایی از خیابان‌های بغداد. تانک‌ها برای جلوگیری از هرگونه اعراض و نبرد در خیابان‌ها مستقر شدند؛ کودتای نظامی حزب بعث که به سرنگونی حکومت ۵ سالهٔ عبدالکریم قاسم انجامید. (عکس: Jim Pringle/AP)

 

رانی هاوارد بازیگر نقش «اوپی» در «برنامهٔ اندی گریفیث» به همراه پدرش رنس هاوارد و برادر کوچکش کلینت، در قسمتی از این برنامه به ایفای نقش پرداختند. سال ۱۹۶۳ نخستین باری بود که سه نفر از اعضای خانواده هاوارد در تلویزیون حاضر شدند. (عکس: AP)

 

۳ می ‌۱۹۶۳، طی تظاهرات جنبش حقوق مدنی در بیرمنگام آلاباما، پسری ۱۷ ساله مورد تهاجم سگ‌های پلیس قرار گرفت. روز بعد این عکس در صفحه اول روزنامهٔ نیویورک تایمز به چاپ رسید و کندی، رئیس‌جمهور وقت، در بعدازظهر ۴ می ‌۱۹۶۳، جلسه‌ای با اعضای گروه‌های سیاسی در کاخ سفید تشکیل داد تا این عکس را به بحث بگذارند. (عکس: Bill Hudson/AP)

 

در سال ۱۹۶۳ استفاده از تلویزیون‌های کوچک و قابل حمل در آمریکا چندان فراگیر نشده بود. اما در ژاپن، کشوری که نخستین بار به تولید این تلویزیون‌ها پرداخت، بسیاری از مردم به تلویزیون‌های کوچکشان عادت کرده بودند. صاحبان این دستگاه‌های کوچک، همانند این بیمار در یکی از بیمارستان‌های توکیو، تلویزیون‌های خود را همه جا به همراه داشتند. (عکس: Hideyuki Mihashi/AP)

کلید واژه ها: مارتین لوترکینگ جنگ ویتنام


نظر شما :