نوۀ مائو در فهرست ثروتمندترین‌های چین

ترجمه: شیدا قماشچی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۸:۱۱ کد : ۳۱۹۵ تاریخ جهان
نوۀ مائو در فهرست ثروتمندترین‌های چین
تاریخ ایرانی: نام نوۀ مائو تسه تونگ با ثروتی در حدود ۵۳۰ میلیون پوند، در فهرست ثروتمندترین افراد چین در سال ۲۰۱۳ قرار گرفته است که همه ساله توسط مجلۀ اقتصادیNew Fortune  منتشر می‌شود.

 

سرمایه‌داران در همه جای دنیا از قرار گرفتن نامشان در فهرست ثروتمندترین‌ها استقبال می‌کنند، اما در چین داستان چیز دیگری است. برای سرمایه‌داران چینی، این لیست به معنی تحقیق بیشتر در امور مالیاتی‌شان و پاسخگویی به مردم در خصوص نحوۀ جمع‌آوری این سرمایه می‌باشد؛ مردمی که اکنون به ثروت‌های جاری شده در چین طی چند دهۀ اخیر، به دیدۀ تردید می‌نگرند.

 

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ با عنوان «هزینۀ میلیاردر بودن در چین: شواهدی بر اساس فهرست ثروتمندترین‌های ماهنامۀ هورون (Hurun)» انجام گرفت، مشخص شد که شاخص مالی شرکت‌هایی که نامشان در این لیست قرار گرفته بود، به سرعت طی سه سال افت کرده است، رسیدگی به امور مالیاتی این شرکت‌ها افزایش یافته، سوبسیدهای دولتی‌شان متوقف شده و روسای آن‌ها به زندان محکوم شده‌اند.

 

نکتۀ جالب اینکه در لیست ثروتمندترین‌های سال ۲۰۱۳ نام فردی از خاندان مائو بنیانگذار جمهوری خلق چین - به چشم می‌آید و البته این ماجرا نیز از چشم عموم مردم پنهان نمانده و جنجال‌هایی در پی داشته است.

 

کنگ دون می ((Kong Dongmei پس از آنکه نام او و همسرش در رتبۀ ۲۴۲ (از میان ۱٫۴ میلیارد جمعیت چین) این لیست قرار گرفت، به ریاکاری و دورویی متهم شد. خانم کنگ ۴۱ ساله، در سال ۲۰۱۱ با همسرش چن دونشنگ (Chen Dongsheng) ازدواج کرد. همسر او رئیس چهارمین شرکت بزرگ بیمه در چین است که دارایی آن در حدود ۳۶ میلیارد پوند تخمین زده می‌شود.

 

خانم کنگ دختر لی مین (Li Min) تنها فرزند بازمانده از ازدواج سوم مائو می‌باشد و گفته می‌شود که مقدار زیادی از ثروتش را از راه تالیف چهار کتاب پرفروش از زندگی پدربزرگش به دست آورده است. کنگ پس از تحصیل در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا به چین بازگشت و در سال ۲۰۰۱ کتابفروشی‌اش را با هدف ترویج «فرهنگ نوین سرخ» در پکن باز کرد. او صاحب یک رستوران و یک انتشارات موفق نیز می‌باشد.

 

خانم کنگ در سال ۲۰۱۰ در مصاحبه با روزنامه چاینا دیلی گفت که پدربزرگش نام او را انتخاب کرده است: «پدربزرگ نام دون می را برای من برگزید. "دون" همنام خودش و "می" گل محبوبش.» (می در زبان چینی به معنی شکوفۀ درخت آلو است).

 

کنگ می‌گوید که قصد دارد تا با ترویج «فرهنگ سرخ»، یک برداشت مدرن و نگاهی تازه از تاریخ انقلاب ارائه دهد. او و همسرش دارای سه فرزند، یک پسر و دو دختر هستند که تخطی از سیاست تک‌فرزندی چین به شمار می‌آید. دولت چین در حدود ۳۰ سال پیش، سیاست تک‌فرزندی را برای اکثر شهرنشینان اجباری کرد، اگرچه به نظر می‌رسد که پیگیری این قانون رو به سستی نهاده است.

 

حضور کنگ در میان ۵۰۰ نفر از ثروتمندترین افراد چین، بحث‌های زیادی را در پی داشته است. بسیاری از کاربران اینترنت او را به خیانت به آرمان‌های پدربزرگش متهم کرده‌اند: «نوۀ مائو، رهبر بزرگ انقلاب کارگری که خصوصی‌سازی را ریشه‌کن کرد، با یک کاپیتالیست ازدواج کرده و حتی قانون تک‌فرزندی را نیز زیر پا گذاشته است.»

 

از سوی دیگر، کاربرانی نیز اعتقاد دارند که این ثروت به همسر کنگ تعلق دارد و هیچ کجای کتاب سرخ مائو نیز جمع‌آوری ثروت مورد نکوهش مستقیم قرار نگرفته است: «همسر خانم کنگ یک مرد ثروتمند است و این مغایرتی با عقاید مائو ندارد.»

 

مائو زینیو (Mao Xinyu) برادر ناتنی خانم کنگ و تنها نوۀ پسر بازمانده از رهبر بزرگ و سرلشگر ارتش آزادیبخش خلق چین پیشتر گفته بود: «خاندان مائو هرگز در تجارت دست نخواهند داشت» ولی امروزه مردم چین بر این باورند که کشورشان توسط «خاندان سلطنتی سرخ» اداره می‌شود و این تنها راه رسیدن به ثروت‌های هنگفت است. حضور نوۀ مائو در میان سرمایه‌داران به این گمانه‌ها دامن می‌زند.

 

فرزندان رهبران انقلابی چین توانسته‌اند که با استفاده از موقعیتشان در حزب کمونیست و دسترسی به منابع اقتصادی، به ثروت‌های هنگفتی دست یابند. تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه سینگ هوا(Tsinghua)  نشان می‌دهد فارغ‌التحصیلانی که خانواده‌شان از مقام‌های دولتی هستند، درآمدشان ۱۵ درصد بیشتر است. همچنین فرزندان خانواده‌هایی که به نوعی با حکومت ارتباط دارند بیشتر جذب بخش‌های اقتصادی، سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بین‌المللی می‌شوند در صورتیکه دیگر فارغ‌التحصیلان به کارهای صنعتی و ساختمانی می‌پردازند.

 

 

منابع:

 

دیلی میل

تلگراف

ان. بی. سی

کلید واژه ها: مائو


نظر شما :